Porsche har lige introduceret deres nyeste model, den fuldt elektriske Porsche Taycan. I Turbo S-modellen er accelerationen fra stilstand til 100 km/t svimlende 2,8 sekunder. Kun en håndfuld andre biler i verden kan præstere det samme. Avisen.dk prøvekørte sportsvognen på jomfruturen ned gennem Europa forleden, og den skuffede ikke. Det var som den sugede sig fast til vejen i alle kurver, da den ikke er ret høj, og tyngdepunktet derfor ligeledes lavt. Man sad nærmest på vejen, da man kørte den.
Som udgangspunkt er elektriske biler meget rappere end biler med konventionelle motorer. Tesla har således køre-modes, der bliver kaldt både "Insane" og "Ludricous", og blandt uøvede bilister er det som at sidde bag et rat, hvor der bliver "sluppet en kæmpe fjeder", så det er med at holde hovedet koldt.
Farlige brande
Der er ikke lavet nogen statistik endnu herhjemme på, hvor mange alvorlige ulykker de elektriske fartmonstre udgør, nok fordi de ikke er så talrige på de danske veje endnu. Til gengæld har der for nyligt været fokus på, at elbiler er svære at slukke for brandmænd, da fremgangsmåden for elektriske brande er ganske anderledes, end hvis det havde været brande i konventionelle biler.
Det var en svensk undersøgelse, som i tre større svenske byer havde spurgt redningsmandskaber om proceduren ved brande i elbiler. Der var ikke nogen, og redningsmandskabet oplyste, at de havde svært ved umiddelbart at identificere køretøjer, der drives helt eller delvist af el, og manglede også information om, hvordan man konkret kobler strømmen fra i de forskellige elbiler uden at risikere sikkerheden.