Ritzau
Opdateret kl. 13:14
De danske fodboldkvinders EM-finalekamp mod Holland søndag ender med at blive den mest sete fodboldkamp på tv siden mændenes VM-finale 2014.
Det oplyser medieforsker Jakob Vikær Hansen, DR.
Samlet så 1.469.000 med, da Danmark tabte med 2-4 mod Holland i den hollandske by Enschede. Det svarer til 82 procent af alle de personer, der så tv, mens kampen blev spillet.
- Det er imponerende flotte seertal, siger Jakob Vikær Hansen.
Til sammenligning så i snit 1.009.000 personer med, da Danmark torsdag spillede sig i finalen med en sejr på straffespark over Østrig.
Derudover slår seertallene ved kvindernes EM-finale både Champions League-finalen mellem Real Madrid og Juventus samt flere af fodboldherrernes VM-kvalifikationskampe klart.
EM-finalen blev vist på både DR og TV2, og det har medvirket til de høje seertal, siger medieforskeren.
- De høje seertal skyldes selvfølgelig landsholdets flotte resultater, men også at finalen blev transmitteret på en hovedkanal, siger han.
EM-finalen er den mest sete danske fodboldlandskamp blandt både mænd og kvinder siden 2012, hvor mændene deltog ved EM, oplyser DR.
Kun Badehotellet, X Factor og håndboldherrernes deltagelse ved VM-slutrunden i Frankrig har nået lignende seertal i 2017, siger Jakob Vikær Hansen.
- Tallene har egentlig ikke overrasket os. Vi vidste på forhånd, at der var potentiale, når Danmark havde succes, og kampen blev vist på en stor kanal. Her gik alt så op i en højere enhed, siger han.
EM i kvindefodbold har med en sølvmedalje været en stor succes for de danske fodboldkvinder, som mandag vil blive fejret - først ved Viborg Rådhus og senere på dagen på Rådhuspladsen i København.
/ritzau/