Legoklodserne bliver sat til vægs i øjeblikket på de største legetøjsmarkeder i verden, skriver Finans.
Børnene vil hellere have andre ting - især fra rivalen Hasbro. Det er meldingen fra både butikker og analytikere, der har fulgt med i krigen om markedsandele i første halvår.
- Vi har her i første halvår mærket en afmatning for Lego-salget, ja faktisk en samlet tilbagegang, siger Carsten Nielsen, direktør i Top-Toy, der har bl.a. Fætter BR-butikkerne og Toys'R'Us i Norden og Nordtyskland.
- Markedsdata fra analysefirmaet NPD viser, at konstruktionslegetøj i den forgange del af 2017 er faldet sammenlignet med første halvdel af 2016. Fordi Legos andel af denne kategori er så stor, betyder det, at butikssalget af Legos produkter også er faldet i år, siger Sean McGowan, direktør i rådgivningsbureauet Liolios, til Finans.
Og eftersom det samlede legetøjsmarked er vokset med 3 pct., har Lego tabt markedsandele. Det gælder både Europa og det suverænt største legetøjsmarked i verden, USA.
Lego kunne i 2016 erklære sig som verdens største legetøjskoncern, men i første halvår i år har Lego ikke brilleret med lokkende produkter og er valgt fra. Begge tror dog, at Lego vil klare sig bedre i andet halvår, hvor en ny Ninjago-film og en ny Star Wars-film får premiere og kan trække noget legetøjssalg.
Lego vil ikke kommentere udviklingen før til september, hvor halvårsregnskabet fremlægges.