En folkeskolereform med uopnåelige visioner og et smuldrende samarbejde mellem lærere og forældre.
Det er resultatet af forfejlet og virkelighedsfjern politik, mener 42-årige melodigrandprix-deltager og lærer i en specialskole, René Machon, der ikke længere har meget tilovers for politikerne på Christiansborg.
- Jeg forstår simpelthen ikke, at sådan nogle mennesker kan få løn for det, de laver derinde. De aner ikke, hvad der foregår ude i virkeligheden, og de har minimeret mulighederne for et ordentligt uddannelsessystem i Danmark, siger han til Avisen.dk.
For meget magt
- I bund og grund er vi underlagt et system under nogle politikere, der har alt for meget magt. Vi stemmer efter bedste indsigt, men de lover for mange ting, som de slet ikke kan holde, siger han.
I knap et år har René Machon arbejdet som lærer på en skole i Tårnby Kommune for elever med diagnoser og specielle udfordringer.
Før det var han 12 år i den almindelige folkeskole med linjefag i idræt, musik, dansk og historie.
Et stort skifte med mange kontraster, fortæller han.
Kombinerer skolejob med musik
- I folkeskolen oplevede jeg ofte, at jeg ikke kunne hjælpe eleverne så godt, som jeg ville. Jeg var ene mand med næsten 30 elever, hvoraf nogle af dem også havde store udfordringer, som jeg skulle forholde mig til. Nu kan jeg lettere tage mig af den enkeltes behov, fordi jeg har færre elever og kan arbejde i et meget tæt samarbejde med pædagogerne, siger René Machon.
I melodigrandprix synger han kærlighedssangen ‘Warriors’, og så står han i spidsen for det populære coverband ‘Cruise’.
Egentlig var han på vej til at få en karriere i handelsbranchen, men fandt ud af, at det var børn, han ville arbejde med, og at det var skole-lærerjobbet, som han allerbedst kunne kombinere med musikken.
Raser over folkeskolereformen
René Machon lægger ikke skjul på, at han slet ikke forstår den folkeskolereform, der skal holde børnene i skolen i længere tid med lektiecaféer og mere bevægelse.
På Vesterbro Ny Skole, hvor han arbejdede, skabte reformen ifølge ham massiv lærerflugt og store samarbejdsproblemer.
- Med folkeskolereformen har politikerne sat endnu flere kæmpestore barrierer op for vores arbejde, som bare ødelægger lærere og elever, men så sandelig også forældre, siger René Machon.
Der er i forvejen for mange elever i klasserne, undervisningsministeriets læringsmål er næsten uopnåelige, og lærerne står med hele ansvaret for nogle visioner, de ikke selv er en del af, mener han.
- Vi kan sagtens levere dygtige, færdige elever i 9. klasse, hvis man har tillid til os, og hvis man giver børnene lov til at vokse op i ordentlige rammer. Det ødelægger man ved, at de små børn skal være i skolen til kl. 15, hvor deres hjerner slet ikke er udviklede til det, og ved at forældrene bliver endnu mere distancerede fra deres børns skolegang, siger René Machon.
Forældre mangler tillid
Ifølge René Machon har reformen ikke bare udfordret lærernes arbejde men også bevirket, at samarbejdet med forældrene er væk. Et forhold, der allerede før reformen var præget af mistillid.
- Samarbejdet mellem lærere og forældre smuldrer på grund af reformen. Det er kombinationen af, at man lægger alt arbejdet over på skolen og samtidig har en masse forældre, der grundlæggende ikke har tillid til os som lærerne, siger René Machon.
Selv har han rigtig mange eksempler på forældre, der underminerer lærernes autoritet, også foran eleverne. På en lejrtur i 3. klasse irettesætter han for eksempel en pige for ikke at være sød overfor de andre børn.
- Moren tropper simpelthen op dagen efter og står faktisk og skælder mig ud foran barnet. Det endte med, at jeg kom til samtale med ledelsen, siger René Machon.
- En anden gang kom en forælder om morgenen og trak mig ud af klasseværelset, fordi jeg ikke havde svaret på en intra-besked kl. 10 om aftenen. De her sager, tror jeg desværre, er minimale i forhold til, hvad andre lærere oplever på folkeskoler i hele landet, siger han.
René Machon vil gerne give en opsang til, at der skal være bedre samarbejde og større tillid mellem lærere og forældre. Og det er ligeså meget en opsang til lærerne.
- Vi skal ikke lægge ansvaret fra os, men vi skal så sandelig heller ikke tage ansvaret fra forældrene. Det er deres børn, siger han.
- Derfor: Luk skolereformen ned og gå tilbage til de gamle dage og til skemaer, hvor børn fra 0-3. klasse har fri til leg og kan få lov til at vokse op, konkluderer han.