Legeaftaler, gode venner og en skoletid uden mobning.
Hvis du er forælder til et barn i indskolingen, tænker du sikkert ikke bare på lektier og alfabetremser, men også på, om dit barn trives socialt.
Men du skal vide, at du som forælder selv kan bidrage til klassens trivsel, fortæller formand Rasmus Edelberg fra organisationen Skole & Forældre, der blandt andet driver Forældrerådgivningen.
- Hvis forældrene kan finde fælles fodslag til at løse konflikter og støtte op om klassen, kan det i høj grad bidrage til klassens trivsel og tryghed, siger han.
Det betyder ikke, at skolen og lærerne er fritaget for ansvar.
Men det betyder, at du selv kan være med til at sikre ungerne en god skoletid, hvis du investerer i fællesskabet.
Og et godt forældresamarbejde kan ligefrem forebygge mobning.
- Hvis forældrene tager dialogen og kender hinanden, så bliver det lettere at løse problemerne, når de opstår, siger Rasmus Edelberg.
Samtidig lærer børnene direkte af din adfærd, siger Sanne Lind, der er børnefaglig konsulent hos Børns Vilkår.
- Forældrene kan vise børnene, at de gerne vil hinanden og taler godt sammen. Og den gode tone smitter af på børnene, siger hun.
Omvendt vil barnet også kopiere din adfærd, hvis du taler dårligt om læreren eller andre forældre, tilføjer hun.
- Det skal man som forælder være sig bevidst, siger Sanne Lind.
Hvis du investerer i fællesskabet og den gode tone, kan det tage brodden af konflikter om legeaftaler, slåskampe og fødselsdage.
Og når ungerne bliver ældre, kan det forebygge konflikter om gruppepres og alkohol, fordi forældrene har fælles fodslag.
- Så det er virkelig en god investering på den lange bane, siger Rasmus Edelberg.
Og det behøver hverken at være langhåret eller kræve en masse af din tid. Det kan bare betyde, at du holder dig åben over for de andre forældre.
- Forældre er ofte meget opsatte på, at børnene skal have venner. Derfor kan man komme til at opsøge de venskaber, hvor man kender de andre forældre i forvejen. Men på den måde skaber man låste alliancer, siger Sanne Lind.
Det betyder heller ikke, at barnet helt demokratisk skal lege med alle. Men tænk over at brede legeaftalerne ud, siger hun.
Du kan også sætte "fællesskab" på dagsordenen på nogle af de første klassemøder. Få talt om, hvordan I vil løse konflikter, hvem der skal med til fødselsdage, og om man må ringe hjem til andre forældre privat.
Her skal du huske, at nogle kan have andre prioriteringer og ressourcer end dig selv.
- Nogle forældre tager teten så meget, at andre ikke har lyst eller råd til at være med. Så ligeværd, tolerance og tryghed er afgørende - også blandt forældrene, siger Sanne Lind.
/ritzau fokus/
Af Cecilie Lyngberg, Ritzau FOKUS