Et landligt kroophold eller en storby-smuttur for weekenden. Sommeren indbyder til rejser og oplevelser, og på dealsites bliver man lovet det hele til en brøkdel af prisen.
Men Forbrugerombudsmanden har netop politianmeldt siden Sweetdeal for at have vildledt om priser på hotel- og kroophold. Det drejer sig blandt andet om en række tillæg til prisen, som man ikke som udgangspunkt blev oplyst om.
Det gælder derfor om at tage sine forholdsregler, før man bare trykker "køb", fortæller Martha Nør Kjeldsen, som er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.
- Når man som forbruger køber noget på dealsites som Sweetdeal eller en boks med en oplevelsesgave, skal man være opmærksom på, om der kommer ekstra gebyrer på det, man booker, siger Martha Nør Kjeldsen.
Det gælder eksempelvis, at man skal betale for obligatorisk slutrengøring eller obligatorisk miljøafgift.
Forbrugerombudsmanden udtaler i forbindelse med anmeldelsen, at nogle af tilbuddene har det aldrig været muligt at få til den billige pris, der reklameres med.
- Det er helt håbløst at kalde det et obligatorisk miljøgebyr. Man får en fornemmelse af, at man skal betale det alle steder, fordi det er lovpligtigt, og så viser det sig, at det er det slet ikke, siger seniorjurist Martha Nør Kjeldsen.
Det er også vigtigt at være opmærksom på, hvordan man kan gøre brug af sit ophold.
I nogle tilfælde kan man købe et weekendophold, men man kan kun få den gode deal-pris, hvis man det benyttes fra søndag til tirsdag, siger Martha Nør Kjeldsen som eksempel.
- Så bliver det ubrugeligt. Og vi ved, at rigtig mange deal-beviser ender med aldrig at blive brugt. Og så er det jo uanset hvad ikke en god deal, siger hun.
Der er ikke fortrydelsesret på hotelophold, man køber via et dealsite, selv om man normalt har 14 dages fortrydelsesret på sine køb over nettet.
Man skal heller ikke bare tage flotte besparelser for gode varer. Tjek, hvad det egentlig koster gennem forhandleren selv. Det kan I nogle tilfælde være billigere, siger Martha Nør Kjeldsen.
Generelt råder Forbrugerrådet Tænk til at være påpasselig, før man køber værdibeviser til rejser og ophold.
- Vores oplevelse er, at folk ikke får det de har betalt for, siger Martha Nør Kjeldsen.
Det kan eksempelvis være, der reklameres med flotte billeder til hoteller, som de ikke længere samarbejder med.
Hvis man ønsker at klage i forbindelse med sit køb af et værdibevis, kan det være mere besværligt, da dealsiden formidler en tjeneste på vegne af andre.
- Vi ser i høj grad, at platformene fraskriver sig ansvaret ved at sige, at de blot er en formidlende aktør, siger Martha Nør Kjeldsen og fortsætter:
- Det er dog vores holdning, at når man er en kommerciel aktør, har man selvfølgelig et ansvar i kæden, men lovgivningen er ikke helt klar på det område.
Ønsker man at klare bagudrettet over et køb, råder Forbrugerrådet Tænk til at henvende sig til Forbrugerombudsmanden med information om sagen.
/ritzau fokus/
Af Anna Raabæk, Ritzau FOKUS