Rejseselskaberne kan mærke, at truslen om en storkonflikt påvirker rejselysten hos danskerne. Det kan få konsekvenser for omsætningen. Det fortæller flere rejsebureauer til TV2.
Hos Apollo Rejser estimerer man, at hvert tredje opkald eller endda mere handler om, hvordan man skal forholde sig til en eventuel storkonflikt. Det fortæller kommunikationschef hos Apollo Rejser Glenn Bisgaard til TV2. Hos andre rejseselskaber er billedet det samme.
Det er frygten for, at lufthavnene lukker ned, og at det ikke bliver muligt at nå sit fly, der især fylder hos dem, der skal ud at rejse.
Det er allerede nu sikkert, at lufthavnene bliver ramt, hvis det ender ud i en storkonflikt. Hvor alvorligt, det bliver, er dog stadig usikkert. Flyselskabet Naviair vil forsøge at lade storkonflikten påvirke så lidt som muligt.
- Så helt overordnet set kan Naviar ikke afvise, at en eventuel storkonflikt i perioder vil komme til at påvirke vores trafikafvikling i det danske luftrum og lufthavne. Men vi vil bestræbe os på, med det mandskab der er til rådighed, at gøre at for at afvikle trafikken så normalt som muligt, skriver Mette Just, kommunikationsrådgiver hos Naviar, til TV2.
Offentligt ansatte må ikke rejse
De offentligt ansatte er også blandt bekymrede rejsende. Det skyldes, at de under strejke eller lockout ikke må holde ferie.
Som udgangspunkt dækker en rejseforsikring ikke tab i forbindelse med strejke eller lockout. I dette tilfælde har nogle forsikringsselskaber dog valgt ekstraordinært at dække, fordi den varslede konflikt vil være historisk stor.
Selvom rejseselskaberne kommer til at kunne mærke den eventuelle storkonflikt på omsætningen, vil det kun have kortvarige økonomiske konsekvenser. På den lange bane frygter de ikke, at det kommer til at have konsekvenser for omsætningen.