Normalt har din arbejdsgiver ansvar for at forebygge vold på arbejdspladsen og for at hjælpe dig, hvis du bliver udsat for et overfald eller sexchikane på jobbet.
Men hvis du som over 20.000 danskere arbejder igennem en platform som meploy, Happy Helper eller Handyhand, er der ingen hjælp at hente. Selvom platformene tjener penge på dit arbejde, er de ikke din arbejdsgiver, og de fraskriver sig derfor ethvert ansvar for alt, hvad der foregår, mens du er på arbejde.
En af platformene er meploy. Den formidler arbejdskraft inden for alle brancher. Men når man bruger meploy skriver man således under på at friholde platformen for ansvar for skader, søgsmål, krav eller kontroverser, der kan opstå i forbindelse med brug af platformen - altså den aftale om et arbejde, som bliver indgået via platformen.
"Dette omfatter, uden begrænsning, tilfælde af stalking, chikane af seksuel eller anden karakter, voldelige handlinger samt ødelæggelse af personlig ejendom. Det inkluderer ydermere enhver konflikt med en bruger, enhver instruktion, handling, service eller ethvert råd givet af meploy ApS eller dets associerede selskaber," skriver meploy i sine forretningsbetingelser.
Hvorfor skriver I det?
- Det er fordi, vi ikke kan bestemme, hvordan mennesker opfører sig. Hvis det skulle ske, er det op til politiet at løse det, det er ikke vores ansvar, siger stifter af meploy Michael Bugaj.
Vi kan ikke holdes ansvarlig
Meploy har eksisteret i et år, og der er heldigvis endnu ikke nogen af dem, der arbejder igennem meploy, der har været udsat for vold og chikane.
- Hvis det skulle ske, hjælper vi selvfølgelig gerne, men vi kan ikke holdes ansvarlig for menneskers opførsel. Det er ikke vores ansvar, hvis en person går amok, siger han.
Hvis jeg er ansat som rengøringsassistent, så vil min arbejdsgiver påtage sig et ansvar for det, jeg bliver udsat for, mens jeg er på arbejde. Hvorfor gør I ikke det?
- Vi er en service, som formidler kontakt mellem personer. Når man lægger et job op, så accepterer man den person, man gerne vil have til at udføre jobbet, og dermed har man indgået en kontrakt med den person og ikke med os.
Hvis der opstår en konflikt mellem en meployee og den, der har hyret vedkommende, kan man så henvende sig til jer?
- Absolut. Vi har haft tilfælde, hvor kunderne ikke var så glade for det job, der var blevet udført. Så tog vi ud og hjalp til, og vi forsøgte at finde en måde at kompensere dem.
Selvom både meploy og de lignende platforme Handyhand og Happy Helper skriver til deres kunder på hjemmesiden, at de kan henvende sig, hvis der opstår problemer, så fraskriver de sig al ansvaret i deres forretningsbetingelser.
"Opstår der uenighed mellem to brugere i forbindelse med udførelsen af en opgave, kan handyhand ikke stilles til ansvar, handyhand formidler alene kontakten, mens aftalen alene er mellem opgavestilleren og den handyhander som løser opgaven," skriver Handyhand.
Og Happy Helper skriver:
"Ved din brug af Platformen accepterer du, at Happy Helper ikke påtager sig ansvar for den/de leverede ydelser, som leveres af en Helper, samt at Happy Helper ikke er ansvarlig i forbindelse med tvister mellem dig og en Helper eller øvrigt".