Regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt at stramme en statslig ordning, så kommuner, der får mange penge i kassen fra p-billetter, får lavere statstilskud.
Det fratager København cirka 225 millioner kroner i bloktilskud årligt.
Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), er ikke tilfreds.
- Regeringen og DF's kampagne mod København fortsætter usvækket. Bedst som man troede, at fjendtligheden over for København ikke kunne blive større, henter de yderligere 225 millioner kroner i Københavns Kommunes kasse.
- København er ved at udvikle sig til en pengemaskine for regeringen og DF, siger Frank Jensen.
Aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti kommer oven på tirsdagens sammenbrud i forhandlinger om en udligningsreform, som ifølge overborgmesteren kommer til at koste København omkring 550 millioner kroner.
- Det kommer til at gøre virkelig, virkelig ondt på vores budget i 2019, siger han.
Regeringen og Dansk Folkeparti vil erstatte den nuværende ordning med en strammere og mere simpel modregningsordning.
Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Ninna Hedeager Olsen (Ø) er heller ikke tilfreds med stramningen, der blandt andet skal sikre, at p-billetter ikke må være en "pengemaskine" for kommunerne.
- Det er fuldstændig absurd at kalde parkeringskontrol og betalingsparkering for en pengemaskine. Hvis der er for meget trængsel omkring parkeringspladserne, så har vi et ansvar for at regulere parkeringen
- Vi står som kommuner med en lang række udgifter til at sikre fremkommelighed i byen og vedligeholdelse af veje og så videre. Og så snupper staten alle indtægterne, mens vi stadig står med udgifterne, siger hun.
I København vil man ifølge både Frank Jensen og Ninna Hedeager Olsen fortsætte med at regulere parkering på samme vis som hidtil.
Ifølge økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) bør kommuner fortsat have råd til at drive parkeringspladser.
- Det her handler ikke om, at staten skal tjene penge. Det handler om, at det ikke er meningen, at kommunerne skal gøre parkering til en lukrativ indtægtskilde.
- Kommunerne vil fortsat have råd til at drive og investere i parkeringspladser, siger han i en skriftlig kommentar.
/ritzau/