Det danske forsvar skal være bedre til at udnytte sine kontakter og sit gode omdømme i udlandet til at skabe arbejdspladser i Danmark.
Derfor har forsvarsminister Nick Hækkerup (S) tirsdag lanceret strategien Open For Business, der skal åbne døre for den danske forsvarsindustri i udlandet.
- Vi har en forsvarsindustri, som langt fra er verdens største, men som på en lang række punkter er meget, meget dygtig til at lave enkeltelementer - ting der integreres i forsvarsindustrien rundt omkring, siger Nick Hækkerup.
- Det er nogle vigtige, videnstunge arbejdspladser, som vi gerne vil bidrage til, at der vil blive skabt nogen flere af i Danmark, siger han.
Blandt andet skal danske forsvarsattachéer rundt omkring i verden yde bistand til danske virksomheder og derved fremme danske erhvervsinteresser og skabe grundlag
for øget afsætning og vækst.
- Erfaringen er, at en forsvarsattaché, der jo er en militær person med uniform, har meget lettere ved at snakke med de andre landes forsvarsministerier, fordi man snakker uniform til uniform og dermed forstår det her fællessprog, siger forsvarsministeren.
Selvom danske firmaer ikke producerer færdige løsninger, er der alligevel masser af ekspertmuligheder herhjemme.
- Det kan være en funktion, der kan hæve eller sænke en antenne, det kan være et bidrag til en radar, siger Nick Hækkerup.
- Det kan være alle mulige forskellige elementer, hvor det ikke er det færdige kampfly eller den færdige kampvogn, som vi leverer, men hvor nogle af vores elementer indgår som en del af den samlede løsning, siger han
Et dansk selskab, der leverer elementer til forsvarsindustrien, er Terma med base i Lystrup, der blandt andet laver selvbeskyttelseudstyr til fly og helikoptere og avancerede radarsystemer.
/ritzau/