Mens de danske skolelærere og deres arbejdsgivere i kommunerne skændes om lærernes arbejdstid, så kunne de stridende parter måske med fordel kaste et blik på de finske superskoler, inden de igen mødes til forhandlinger mandag.
Det mener lektor Frans Ørsted Andersen fra DPU, som har forsket i det finske og danske skolesystem. For i Finland er en del af succesopskriften nemlig, at lærernes arbejdstid er ganske simpelt indrettet med et fast ugentligt antal lektioner i klasselokalet.
- Systemet er enkelt og har ikke været præget af konflikter. Man har en aftale om, at alle finske lærere, der er ansat på fuldtid, underviser 24 lektioner af 45 minutter om ugen. Det ligger helt fast, siger Frans Ørsted Andersen.
- Alle de opgaver, som ligger ud over undervisningen, er ikke omtalt i nogen arbejdstidsaftale. Dem fordeler ledelsen i samarbejde med lærerne. Det er forberedelse, samarbejde, møder, it-arbejde og så videre.
Det siger Frans Ørsted Andersen om det finske skolesystem, der igen og igen ligger i verdenstoppen i undersøgelser over elevernes faglige niveau.
De finske lærere arbejder omtrent lige så meget som de danske, og de to lærerstande ligger også tæt på hinanden, når det handler om undervisningstid.
Ifølge KL underviser to ud af tre lærere i Danmark mellem 20 og 24,9 lektioner om ugen. Den sidste tredjedel af lærerne har enten færre eller flere lektioner. Lærernes egen opgørelse viser dog, at lærerne underviser 25,5 lektion.
- Man har skabt et kæmpe monster af aftaler i Danmark, hvor alle delfunktioner bliver puljesat, og det gør det faktisk svært at finde ud af, hvor meget lærerne underviser. De komplicerede regler skaber også frustration blandt lærerne, siger lektoren.
- Den finske model vil reelt også være en beskyttelse af lærerne, fordi de heller ikke kan få mere end 24 lektioner, siger Frans Ørsted Andersen.
En anden væsentlig forskel på lærernes dagligdag i Finland og Danmark er, at de finske lærere bliver på skolen, når klokken har ringet ud.
- I Finland er kulturen sådan, at man er på skolen i sin arbejdstid og laver tingene der, hvor der i Danmark er mere tradition for, at lærerne arbejder derhjemme, siger han.
Lærernes tilstedeværelse på skolen gør det for eksempel lettere at holde ad hoc-møder uden tidskrævende indkaldelser.
Med til billedet hører, at der er 180 skoledage i det finske skoleår mod 200 i det danske, og de finske lærere er ikke bundet af nationale test og kontrolsystemer. Al efteruddannelse lægges i ferier.
/ritzau/