Sporarbejder landet over plager DSB's regnskab for de første ni måneder af 2017. Men besparelser og færre udgifter til gæld gør, at DSB alligevel kan øge resultatet.
Det viser selskabets regnskab for de første ni måneder af 2017.
- I årets første ni måneder har DSB oplevet et fald på to procent i antal rejser. Det er primært drevet af et fald i antal rejser i S-tog som følge af en række omfattende sporarbejder samt de løbende arbejder med det nye signalsystem.
- Skærpet konkurrencesituation på Øst-Vest markedet har dog også bevirket, at antal passagerer i fjern- og regionaltog ikke er vokset i det forventede omfang.
- Der er især biltrafikken, der vokser, og den besluttede nedsættelse af broafgiften over Storebælt med 25 procent vil skærpe konkurrencen yderligere, skriver DSB i regnskabet.
I alt var der 143,4 millioner rejser med DSB i de første ni måneder, 3,6 millioner færre end i samme periode sidste år.
Antallet af rejser med S-tog faldt 3,3 millioner til 82,5 millioner rejser. Rejser med fjern- og regionaltog i Østdanmark var ramt af et fald på 426.000.
For S-togene faldt punktligheden til 91,3 procent fra 92,6 procent, mens der var god fremgang for region- og fjerntoge. Her var punktligheden 79,1, et solidt hop fra sidste år 74,3.
Det markant fald i antal rejsende har dog ikke stoppet DSB i at blive en bedre forretning efter det frygteligt 2016, der bød på voldsomme nedskrivninger, da blandt andet IC4-togene blev skrottet.
Indtægterne i de første ni måneder faldt kun marginalt til 9,1 milliarder kroner.
Passageromsætningen faldt med blot 61 millioner kroner til fire milliarder kroner. Faldet er begrænset ikke mindst da "S-tog i perioden har realiseret en højere gennemsnitspris per rejse".
Med langt lavere nedskrivninger og omkostninger, der faldt med 38 millioner kroner, giver det et resultat på 458 millioner kroner mod et underskud sidste år i samme periode på 190 millioner kroner.
Sidste års regnskab for samme periode var påvirket af nedskrivninger på IC4-tog og IC2-tog på 673 millioner kroner.
/ritzau/