Pædagogerne skal sørge for, at småbørnsforældre læser med deres børn og for eksempel tager dem med på museum, så de er rustede til skolestart.
Sådan lyder det fra undervisningsminister Christine Antorini (S), der mandag har fået en række pejlemærker og anbefalinger fra en ekspertgruppe om fremtidens dagtilbud - blandt andet med fokus på forældresamarbejdet.
- Forældre vil rigtig gerne inddrages omkring deres børns udvikling, det gælder også når de er helt små fra 0-6 år. Derfor er det oplagt, at pædagogerne meget tydeligere giver tips til, hvordan forældrene derhjemme kan følge op på børnenes læring, siger hun.
- Det kan være at læse med dem, og snakke om billederne i en bog og tage dem i hånden og gå på museum i weekenden, sådan de er rigtig parate og nysgerrige og klar til at starte i 0. klasse, siger Christine Antorini.
Hun understreger, at det ikke handler om, at børnene skal på skolebænken, men også at forældresamarbejdet skal strække sig ud over, om man har husket solcreme og flyverdragter.
Forsker fra DPU, Lars Geer Hammershøj, frygter ifølge Politiken, at den øgede fokus på læring går ud over børnenes leg. Men ministeren kalder det for en "falsk modsætning".
- Vi skal gøre op med den myte, at når vi snakker om børn, så handler det enten om leg eller om læring. Småbørn elsker at lege, men de elsker også at lære, mens de leger. Det er den nysgerrighed, pædagogerne skal gribe og give videre til forældrene, siger hun.
Professor Niels Egelund fra DPU er formand for ekspertgruppen, og siger til Politiken, at antallet af pædagoger per voksen ikke er ubetydelig for anbefalingerne og pejlemærkerne. Og det anerkender Christine Antorini.
- Vi har i regeringen afsat en halv milliard til bedre normering i dagtilbuddene, for selvfølgelig betyder det noget, at der er dygtige pædagoger, siger hun.
Ministeren sætter nu et udviklingsprogram i gang, der starter til efteråret, der skal se på, hvordan pædagogisk ledelse og forældreinddragelse bliver styrket.