For ulækkert: Chefen tvunget til at gøre rent

Toilettet var snavset, og der lugtede indelukket og fugtigt. Det rodede på bordet i spiserummet. Der lå en snavset voksdug på bordet. Gulvene var dækket af masser af sand og snavs.
Foto: Liselotte Sabroe / Scanpix (arkivfoto)

 Sådan så der ud, da to medarbejdere fra Arbejdstilsynet besøgte en virksomhed i Skagen sidste år. De gav påbud om straks at rengøre toilettet og spiserummet, skriver Fagbladet 3F.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Men arbejdsgiveren klagede. Han sagde, at virksomheden ikke ejede lokalerne.

Nu har Arbejdsmiljøklagenævnet i en principiel afgørelse afgjort, at det er arbejdsgiveren, der skal gøre rent. Han har ansvaret for, at forholdene er i orden for sine egne ansatte. Det gælder uanset, hvem der ejer en bygning.

Det er forholdsvis sjældent, at Arbejdstilsynet giver påbud om det, der kaldes "velfærdsforanstaltninger". Det er blandt andet spiserum og toiletter. I fjor skete det samlet 110 gange.

Det var produkthandlen KD Handel i Skagen, der fik påbuddet om rengøring. Indehaver Karsten Drastrup siger, at de ansatte og han hygger sig med hinanden, og at de ikke er "så stramme".

- Med vores arbejde bliver håndvasken møgbeskidt hver eneste dag. Vi kan ikke have et rengøringsfirma til at komme hver time, siger Karsten Drastrup.

- Vores gryder og andet i køkkenet er rent. Så må vi leve med, at Arbejdstilsynet fandt et spindelvæv i et hjørne.

Men Karsten Drastrup siger, at han har lyttet, og at han nu gør det så godt, han kan med rengøring.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.