Bærbare computere, iPads og anden teknik er lige sagen for landets folkeskoleelever.
Landets kommuner indkøber dyr teknik til undervisningen i folkeskolen. Men det sker ofte i blinde, da der ikke er klare beviser for, at it i undervisningen forhøjer indlæringen.
Kritikken kommer i dag, onsdag, fra to eksperter. De står frem i Kristeligt Dagblad og kritiserer kommunernes storindkøb af it til skoleeleverne.
Men kritikken er skudt ved siden af, mener Danske Skoleelever.
- For os at se, så er det den klare vej frem på skolerne. Bøger hører bare et andet århundrede til, og kopiark skal vi helst ikke se i undervisningen. Computere, mobiltelefoner, iPads og anden teknik er det, der kommer til at indgå i fremtidens skoledag. Det er vejen frem, tror vi på, siger formand for Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck, til Newspaq.
Kommuner som Sorø, Syddjurs, Skanderborg og Odder satser stort på it til skoleeleverne.
I Odder Kommune bruger man over tre år otte millioner kroner på at købe iPads til 2.200 elever og over 200 undervisere og pædagoger. I Sorø Kommune koster projektet 16 millioner kroner over tre år.
De it-glade kommuner har set lyset, mener eleverne, men lærerne trænger til en undervisning.
- Det er ikke it, der er problemet, vi får noget ud af it i undervisningen, men vi oplever en udfordring med, at underviserne ikke er godt nok uddannet til at bruge it i undervisningen, mener Vera Rosenbeck.
Kommuner, der satser på it i folkeskolen, ser rigtigt, for elverne gider ikke bøger, når iPad er blevet et reelt alternativ.
- IPads og computere er det, der afspejler elevernes hverdag langt bedre end bøger og papirer. Man kan se på den offentlige sektor, at alt bliver digitaliseret, det er den vej, det går, derfor skal skolen også følge med, så den afspejler samfundet, siger Vera Rosenbeck.
Hun mener, at der er "uanede muligheder i digital undervisning", men hun erkender, at koden endnu ikke er helt knækket.