Der var ikke mere end omkring 20 danskere med på Ryanairs første fly fra København til Dublin, der kom på vingerne med kraftig forsinkelse onsdag eftermiddag. Det på trods af billetpriser helt ned til 74 kroner og danskernes ry for at være kræmmere og elske discount.
Men ud af de omkring 70 passagerer på den første tur var altså kun de cirka 20 danskere, vurderer Avisen.dk’s medrejsende reporter.
Det lave antal passagerer står i kontrast til, at Ryanair få dage før fortalte om, at den nye rute er ”meget populær hos vores kunder”.
Ruten er åbenbart heller ikke mere populær, end at der var masser af tomme sæder på den første tur fra København. Kabinen virkede halv tom.
"Hvor er festen?"
Passageren John May indrammede jomfruturen fra København med ordene:
- Det her skulle have været en festdag for Ryanair, men jeg kan ikke få øje på nogen fest.
Flag var der ellers nok af i København. For lige foran gaten med ventende passagerer stod omkring 50 demonstranter og viftede med Dannebrog. De blev stående så længe, at Ryanair-flyet blev forsinket med hele tre timer. Demonstranterne spærrede ganske enkelt for blandt andet påfyldning af brændstof på flyet.
Discount er slået fast
En ting har det irske lavprisselskab dog succes med hos kunderne. For passagerne var meget hurtigt til at sige, hvorfor valget var faldet på det af fagbevægelsen udskældte selskab:
- Det var det billigste.
- Ryanair er bare billigere.
- Jeg har kun givet 210 kroner for min billet.
Ud af 11 passagerer, som Avisen.dk talte med, var der kun to, som gav andre årsager end prisen.
Jonas Hansen blandt andre glædede sig over at komme til Dublin for 74 kroner.
- Der var en, som postede på min Facebook, at det var noget værre noget, at jeg skulle flyve med Ryanair. Men om jeg flyver med EasyJet eller Ryanair, går jeg efter den billigste billet. Så længe der ikke er problemer med sikkerheden, så har jeg det fint nok med det, sagde Jonas Hansen.
Den svenske studerende Iris, som ikke ønsker sit efternavn nævnt, sagde lige ud:
- Ryanair var meget billig. Det her var eneste måde, jeg som studerende kunne få råd til at rejse til Irland og besøg min bedste ven.
Forståelse hvor langt?
Netop lave priser kan blive Ryanairs store trumf i selskabets bestræbelser på at flyve fra København uden at tegne så meget som en overenskomst. For godt nok har danskerne forståelse for overenskomster, men spørgsmålet er, hvor langt forståelsen rækker.
En af passagerne, Sabina, som ikke ønsker sit efternavn nævnt, sagde det sådan her:
- Selvfølgelig skal der være en overenskomst. Men som passager blander jeg mig lidt uden om den konflikt mellem fagbevægelsen og Ryanair.
Passager Jonas Hansen udtrykte også tvivl om, hvorvidt fagbevægelsen kan stå distancen over for en af Europas største flyselskaber.
- Jeg synes, det er helt fair, at man forlanger overenskomster. Og vi plejer at have styrke til i Danmark at stå sammen og få overenskomster. Men når vi som med Ryanair er oppe mod en international spiller med en større ’strejkekasse’, end vi har, så kan det godt være, at vi får det svært.
"Sorry"
Harpen i Ryanairs logo får dog ikke foreløbig en harmonisk klang i Danmark. For ifølge Avisen.dk’s kilder vil fagbevægelsen ufortrødent kæmpe videre mod den irske gigant. Dels med en retssag i Arbejdsretten, dels nok også med forskellige aktioner.
I går undskyldte kaptajnen på flyet fra København til Dublin flere gange på flyturen forsinkelsen på tre timer. Det bliver nok ikke sidste gang, der lyder et ”sorry” på den rute.