Piloter og stewardesser er i stigende grad ikke længere ansat hos det flyselskab, der står på uniformen. I den hårde konkurrence på luftfarten hyrer flere og flere selskaber deres personale gennem vikarbureauer, underentreprenører og andre alternative ansættelsesformer.
LÆS OGSÅ: V-provil støtter LO: Ryanair skal ned med nakken
- Det er en voldsom udvikling i den forkerte retning. De outsourcer mere og mere og flytter på den måde arbejdsgiver-ansvaret og andre funktioner. Det er faktisk ganske skræmmende - min store bekymring er betydningen for sikkerheden, siger Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union.
Flytter ansvaret: Ferie og sygdom uden løn
Han forklarer, at de indirekte ansættelser kan laves på mange måder. For eksempel kan både kabinepersonale og piloter blive presset til at lave deres eget selvstændige firma, hvor de selv skal være direktører. Bagefter kan de så udleje deres arbejdskraft. Nogle gange til et bureau, som formidler deres arbejdskraft til flyselskabet, andre gange direkte til flyselskabet.
LÆS OGSÅ: Ny rapport: Lavprispiloter filer på sikkerheden
- Det er primært piloter, men vi er også begyndt at se eksempler på det med kabinepersonale. Man flytter arbejdsgiveransvaret, så de bliver selvstændige uden en fast grundløn og de sociale forsikringer. De får for eksempel ikke løn under sygdom eller ferie, siger Anders Mark Jensen.
Han frygter, at de bliver tvunget til at arbejde, når de i virkeligheden burde have lagt sig syge – eller bare hvile.
Samtidig betyder det oftest lavere lønninger, når deres medlemmer tvinges fra en klassisk ansættelse i et flyselskab til en alternativ ansættelsesform.
Undersøgelse: Piloter tør ikke sige fra
I en ny omfattende undersøgelse fra universitet i Gent i Belgien er det kommet frem, at mange piloter flyver, når de egentlig er for syge eller trætte. De de tør ikke sige fra over for flyselskaberne, når de er bekymrede for sikkerheden. Det er specielt i lavprisselskaberne, det står galt til.
LÆS OGSÅ: Joachim B. om Ryanair-løn: Hvad kommer det os ved?
Anders Mark Jensen er lige nu til en konference i Paris, hvor fagforbund sammen med arbejdsgivere, politikere og embedsmænd diskuterer problemet.
- Med den her rapport er der kommet en bekymring for, hvad det har af indflydelse på sikkerheden. Det, tror jeg, har fået politikerne til at lytte mere, end de nogensinde har gjort før. Interessen er vokset gevaldigt. Men vi mangler stadigvæk, at det går fra opmærksomhed til konkrete handlinger, siger han.
Flyvebranchens Personale Union mener, at der er behov for både kollektive aftaler, som sikrer direkte ansættelse, og en skærpet lovgivning på området, både nationalt og på europæisk plan.