En dansk kvinde og 227 andre flypassagerer omkom under uhyggelige omstændigheder i den tragiske Air France-ulykke mandag. Men selvom de fleste sikkert gyser, når de læser eller hører om flyulykken, betyder det ikke, at flere af os går i panik, når vi står i lufthavnen, eller føler et akut behov for at søge hjælp mod flyskræk.
Sådan lyder det samstemmende fra Kastrup Lufthavn, Startour, SAS og flyskræk-behandlere, som Nyhedsbureauet Newspaq har talt med.
"Hovedparten af dem, der rejser på ferie, ved godt, at det er mere sikkert at flyve end at køre i en bil. Så salget kører videre, selvom der sker en ulykke som denne," siger salgsdirektør Stig Elling til Newspaq med henvisning til Air France-ulykken.
Heller ikke hos Kastrup Lufthavn og SAS oplever man, at passagerne er mere ængstelige oven på ulykken.
"Passagerne opfører sig ikke anderledes, end de plejer," siger SAS' pressechef Mikkel Thrane.
Han understreger, at selskabets kabinepersonale og piloter er uddannet til at kunne hjælpe dem, der er bekymrede, fordi "der jo stadig er mennesker, der ikke er vilde med at sætte sig ind i et fly".
Julius Tschertok er psykolog i Aalborg, hvor han helbreder danskere med flyskræk gennem hypnose. Heller ikke hans telefon ringer ekstra meget, når en flyulykke fylder i mediebilledet og præger snakken over middagsbordet.
"Flyskræk er en fobi. Den lider man af, uanset om der sker ulykker eller ej," forklarer han til Newspaq.
Hos firmaet Flytryg.dk oplever kursusholder Ulrik Lindegaard Pedersen heller ikke, at danskerne får et akut behov for at komme deres flyskræk til livs oven på en ulykke som flyulykken mandag.
Selvom denne uges flyulykke ikke ændrer danskernes rejseadfærd, kan andre ting dog godt gøre det, mener Stig Elling.
"Der skal så voldsomme ting som 11. september til, hvor flyene fløj ind i tårne. Men det er en helt anden situation end en flyulykke," siger Startour-rejsekongen.