Det har været frem og tilbage med gennemførelsen af Togfonden, der skal sikre hurtigere tog mellem de største byer.
Først blev den aftalt, så manglede der milliarder, så blev en del af pengene fundet, og nu vil Dansk Folkeparti reelt opsige forliget.
Læs mere om projektet her:
* Aftalen om Togfonden DK blev formelt indgået i januar 2014 mellem den daværende SRSF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.
* Togfondens projekter krævede i alt 28,5 milliarder kroner, da aftalen blev indgået. Siden har det vist sig at blive dyrere.
* Pengene til togfonden skal komme fra beskatning af olien i Nordsøen. I aftalen er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 ville være 121 dollar.
* Men siden aftalen blev indgået, er olieprisen faldet drastisk, så der mangler milliarder til finansieringen.
* Et af de store mål er at sørge for, at der kun er en times transport mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus, Aarhus-Aalborg og Odense-Esbjerg.
* Timemodellen er afhængig af, at der bliver investeret omkring otte milliarder kroner i en togbro over Vejle Fjord og en helt ny bane fra Skanderborg syd til Aarhus. Det vil DF ikke.
* Togfonden er en aftale med to ben, hvor fase et ligger fast og indeholder en bane over Vestfyn.
* Fase to er ikke finansieret, men indeholder blandt andet togbroen over Vejle Fjord, den nye bane fra Hovedgård syd for Skanderborg til Hesselager syd for Aarhus og en ny bane fra Vejle til Billund. Sidstnævnte er DF fortaler for.
Kilde: Togfonden DK.
/ritzau/