Det kan for nogen måske virke abstrakt, når Danmarks Statistik hver måned opgør forbrugernes tro på fremtiden som et tal.
I marts er optimismen lige så høj, som den var i februar.
Du kan læse mere om tallene bag forbrugertilliden her:
* Bag tallene ligger en undersøgelse, hvor omkring 1000 repræsentativt udvalgte danskere får stillet en række spørgsmål om deres økonomiske situation og planer.
* De har svaret på, hvordan de vurderer deres egen families og Danmarks økonomiske situation nu og i fremtiden, og om de mener, at det vil være fordelagtigt at anskaffe sig større forbrugsgoder lige nu.
* Positive svar trækker indikatoren op, mens negative svar trækker indikatoren ned. Uændret svarer til værdien 0.
* En positiv indikator fortæller dermed om optimisme, mens en negativ indikator er et udtryk for generel pessimisme.
* Forbrugertilliden er forbundet med en statistisk usikkerhed, hvor stikprøveusikkerheden i 95 procent af tilfældene skønnes at ligge inden for +/- 3 procentpoint.
* En ændring i en indikator skal derfor være større end fem procentpoint for at være signifikant.
Kilde: Danmarks Statistik.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.