Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale vil sende driften af S-tog i udbud til en aktør, der har erfaring med førerløse tog. Samtidig skal togstrækningen København-Malmø sendes i udbud.
Allerede i dag er der flere togstrækninger, der er sendt i udbud. Læs om togdriften her:
* DSB står for driften af langt de fleste togstrækninger i Danmark.
* DSB er en selvstændig virksomhed, der er ejet af staten, og drives på et forretningsmæssigt grundlag.
* DSB modtager årligt kontraktbetaling fra staten for sine ydelser - herunder at køre tog, hvor det ikke er rentabelt.
* Det første udbud fandt sted i 2003 med udbuddet af den regionale togdrift i Midt- og Vestjylland.
* Virksomheden Arriva vandt udbuddet, genvandt kontrakten i 2009 og har siden fået forlænget den, så Arriva står togdriften på strækningen frem til 2020.
* Alle folketingets partier undtagen Enhedslisten blev i juni 2017 enige om, at alle seks togstrækninger i det midt- og vestjyske igen sendes i udbud i 2020 for en otteårig periode med option for forlængelse i to år.
* Det er følgende strækninger:
Aarhus-Langå-Struer
Struer - Thisted
Aarhus-Skanderborg - Herning
Herning-Skjern
Skjern-Esbjerg
Esbjerg-Ribe-Tønder
Struer-Herning - Vejle
Odense - Svendborg
* Mens DSB og andre står for driften af togene, står Banedanmark for skinner, køreledninger og signaler.
* Banedanmark er en statsvirksomhed under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Kilder: DSB, Arriva, Banedanmark, Transportministeriet.
/ritzau/