Fem organisationer, som repræsenterer eleverne, forældrene og lærerne, er gået sammen for at sikre, at alle elever i folkeskolen får en god skolegang.
Otte grundlæggende elevrettigheder skal sætte fokus på børnenes trivsel og undervisning.
Se de otte elevrettigheder her.
* 1: Færre elever i klasserne.
Et stigende antal elever i folkeskolen går i klasser med 25 eller flere elever. Men mange elever i klassen betyder mindre tid med læreren for den enkelte elev og har negativ påvirkning på elevernes trivsel og koncentrationsevne og udbytte af såvel undervisning som støjniveauet i klassen.
* 2: Undervisning tilpasset den enkelte.
Undervisningsdifferentiering har været et bærende princip i folkeskolen siden 1993, men der er fortsat behov for at fremme rammer og kompetencer, der sikrer, at alle elever modtager undervisning, der er tilpasset deres behov og forudsætninger - ikke mindst de udsatte elever og dem, der har de svageste forudsætninger.
* 3: Alle elever skal trives.
Skolen skal have en strategi for forebyggelse af mobning, de rette kompetencer og en forståelse af, at mobning handler om dårlige mønstre.
* 4: Inddragelse af eleverne.
Skolen inddrage eleverne i planlægningen og gennemførslen af undervisningen. Det styrker elevernes motivation og udbytte af undervisningen.
* 5: Et godt samarbejde mellem hjem og skole.
Alle elever bør have ret til et godt samarbejde mellem hjemmet og skolen.
* 6: En individuel plan for elever med særlige behov.
Der skal at udarbejdes en handleplan for den enkelte elev. Det skaber tryghed hos både den inkluderede elev, resten af klassen og klassens forældre.
* 7: Uddannede lærere. Lærerens viden og kompetencer inden for didaktik, relationer og klasserumsledelse er den faktor, som har størst betydning for elevernes udbytte af undervisningen. Det er derfor helt centralt, at eleverne i folkeskolen undervises af uddannede lærere.
* 8: Gode fysiske rammer og et godt indeklima.
Et godt indeklima i klasselokalerne øger muligheden for, at eleverne kan koncentrere sig og lære. Og gode skolebygninger og -arealer giver eleverne mulighed for at eksperimentere, opleve og forstå, og det øger deres trivsel.
Kilder: Danmarks Lærerforening, Børnerådet, Børns Vilkår, Danske Skoleelever, Skole og Forældre.
/ritzau/