FAKTA: Gode råd til at undgå problemer med håndværkeren

Det kan betale sig at forhandle med håndværkerne, opfordrer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. (Arkivfoto) (Foto: Christian Als/Ritzau Scanpix)

Man kan med fordel indhente flere tilbud samt forhandle med håndværkere, oplyser styrelse.

En del af de danske forbrugere er ukritiske over for håndværkere, når de skal have udført opgaver.

Det viser en ny rundspørge, foretaget af analyseinstituttet Wilke for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Ud af de adspurgte har hver fjerde forbruger, der har fået foretaget håndværksarbejde mellem 10.000 og 100.000 kroner, kun haft en mundtlig aftale med håndværkeren.

Ifølge styrelsen kan det blandt andet føre til konflikter mellem forbrugeren og håndværkeren. Konflikterne kan i nogle tilfælde undgås ved skriftlige aftaler.

Læs mere om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd til håndværksarbejde her:

* Lav en opgavebeskrivelse. Skriv alle dine krav ned - også til tidsplanen, og skriv gerne producent og varenumre, hvis du ønsker bestemte materialer.

* Indhent mere end et tilbud, og spørg, hvis du er i tvivl om, hvad prisen dækker.

* Forhandl med håndværkeren. Det kan være om pris, men det kan også være om kvalitet, tidsfrister og andet.

* Er håndværkeren medlem af en garantiordning? Det kan stille dig bedre, hvis der opstår problemer med arbejdet.

* Lav en skriftlig aftale.

* Undgå at betale forud – som hovedregel skal du først betale, når arbejdet er udført.

* Gem din aftale med håndværkeren og anden dokumentation i mindst ti år.

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk.

/ritzau/