Foreløbige tal fra flysikkerheds-eksperterne hos JACDEC i Hamburg viser, at 293 mennesker er omkommet ved fly-ulykker i år, oplyser Trendstravel.dk
Det er 48 procent færre end i 2018, hvor 559 passagerer og flyvende personale blev dræbt.
Over halvdelen af årets ofre kommer fra en enkelt flyulykke, hvor 157 mennesker døde ved et styrt med en Boeing 737 MAX fra Ethiopian Airlines den 10. marts. Ulykken var årsagen til, at Boeings 737 MAX maskiner efterfølgende fik – og stadig har – startforbud over hele kloden og måske bliver skrottet helt.
Spændende årti for flytrafikken
Det har i det hele taget været et årti med store forandringer i flytrafikken. De mindre dobbeltmotorede jetfly har nærmest udkonkonkurreret de store jumbojets, så meget at Airbus' stolthed – verdens største passagerfly A380 – har måtte gå tidligt på pension. For dyr og for stor i forhold til økonomien ved de lidt mindre langdistancefly.
Vi kunne glæde os over, at priserne stadig er i den lave ende trods CO2-afgifter, forhøjede lufthavnsskatter og meget mere. Det bliver slet og ret billigere at flyve hvert år, så derfor kunne man også se en fordobling af flyrejsende fra 2010 til i dag, hvor der estimeret i 2020 vil være 4.72 milliarder flyrejsende.
Måske det nye ord "flyskam" vil vinde indpas og lave om på tallene det næste årti, men man skal nok ikke regne med det.
Irriterende tiltag
De lave priser kom også nogle gange med irriterende nye tiltag hos lavprisflyselskaberne. Bl.a. ekstra priser for at booke et sæde, dyr merpris for at medbringe – ikke kun en kuffert – men nogle gange også håndbagage. Ekstraomkostninger for forplejning på lange distancer, hvor den ofte er skåret hele væk på de korte, sæder som ikke kan lænes tilbage og ingen benplads takket været de "kreaturagtige" indretninger af flykabinerne og meget mere.
Lavprisselskaberne konsoliderede sig og nogle så godt, så de er blandt de største i verden såsom Ryan Air – det irske og meget udskældte flyselskab fløj op på listen som verdens femtestørste med en andel af lavprismarkedet på nu 31 % i forhold til 20 % for 10 år siden. Andre fik røde tal som Norwegian og andre igen bukkede under som airberlin, Germanwings og Mexicana.
Herfra og til Månen
Det asiatiske flymarked er – ikke så mærkeligt – det hurtigst voksende, og Indiens Indigo-flyselskab er gået fra at have 10.4 mio. passagerer om året for 10 år siden til 88.8 mio. i år. Vietnam Airlines havde mindre end 700.000 passagerer i 2010 til i dag 28.5 millioner.
Årtiet så også de første ultra-langdistance-flyvninger "til månen" og retur.
Den længste: New York-Singapore og herefter Auckland-Doha, London-Perth, Auckland-Dubai, Los Angeles-Singapore og Houston-Sydney.
10 travleste lufthavne
Man skelner oftest mellem, hvor mange passagerer og hvor mange afgange, der definerer den travleste lufthavn, men passager-antal er den mest rigtige, da en lufthavn jo kan have en stor cargo-afdeling uden mange passagerer, men mange transportfly, som letter og lander. Tre amerikanske lufthavne, to europæiske, fire asiatiske og et mellemøstligt udgør top 10.
Hvis vi tager de største målt på passagerer, ser de sådan her ud (passager-antal i parentes):
* Hartsfield Jackson, Atlanta (ATL) 107,394,029
* Beijing Capital International Airport (PEK) 100,983,290
* Dubai International Airport (DXB) 89,189,387
* Los Angeles International Airport (LAX) 87,534,384
* Tokyo Haneda Airport (HND) 87,131,973
* O’Hare International Airport, Chicago (ORD) 83,339,186
* London Heathrow (LHR) 80,126,320
* Hong Kong International Airport (HKA) 74,517,402
* Shanghai Pudong International Airport (PVG) 74,006,331
* Paris Charles de Gaulle Airport (CDG) 72,229,723
Københavns Lufthavn (CPH) ligger et stykke nede på listen, men slog dog rekord i 2018 med 30.3 mio. passagerer. Tallet for 2019 foreligger ikke endnu.