Få supersælgerens bedste tip til at sælge brugte ting

abonnement, flytte hjemmefra, ung mand, tøj, vasketøj, rent tøj (Foto: Free)

Dine gamle sager kan veksles til kroner på kontoen, hvis bare du kommer i gang med at sælge ud af dem. Her deler en supersælger sine bedste tip.

Billeder og frekvens. Det er to af de primære nøgler til 41-årige Karina Nissens store succes med at sælge ud af gemmerne på nettet.

Hun har i skrivende stund mere end 700 aktive annoncer på den digitale brugtbørs DBA, og hun sælger noget hver uge.

Få supersælgerens tip, hvis du vil prøve at gøre hende kunsten efter.

1) Fokus på billederne

Karina Nissen har syv børn, og derfor er det særligt børnetøj, der er i rotation på hendes profil. Hun fortæller, at det vigtigste på annoncerne er billederne.

- Jeg gør en del ud af at tage billeder, og jeg bruger også gerne tid på at bearbejde dem i apps, så jeg kan lave collager, der viser det fra flere sider. Det er vigtigt, at varen bliver præsenteret godt for øjet, så man ikke behøver at beskrive alt for meget, forklarer Karina Nissen.

Hun sørger for, at varen er pæn, ren og nydelig og fotograferer typisk tingene på sit gulv og henne ved vinduet, så der er godt lys.

2) Lav samlepakker

Et trick, som Karina Nissen ofte benytter sig af, er at samle børnetøjet i pakker. Hun sorterer det efter størrelse og eventuelt efter farve, og så kan man købe en samlet pakke til en lidt bedre pris.

Det sparer også hende for at skulle sælge og sende tingene individuelt.

- Hvis du kan få tingene til at matche, så de nærmest danner et helt outfit, så er det også noget, der sælger, fortæller Karina Nissen.

3) Læg hyppigt op

Supersælgeren fra Sønderborg sørger for at sætte ting til salg så ofte som muligt. Altså ikke mange annoncer i én stor omgang, men dag for dag.

Jo ældre annoncen er, jo længere glider den nemlig hen i søgeresultaterne. Det vil sige, at potentielle købere skal lede længe for at finde den.

- Men hvis jeg lægger noget op i dag, så klikker folk måske derind, og så tjekker de lige, hvad jeg så ellers har til salg. Det er den måde, jeg holder et godt flow i det, afslører hun.

4) Tidspunktet har betydning

En vigtig del af Karina Nissens salgsstrategi er at time sine annoncer. Det gælder eksempelvis om at få lagt annoncerne med vintertøj op i god tid, inden folk har fået købt det andre steder.

Karina Nissen fortæller, at hun også sagtens kan mærke, at der bliver langet meget mere afsted, når der lige er kommet løn - og når børnepengene er gået ind.

5) Prisen

Når varerne skal prissættes, så ved Karina Nissen, hvad hun som minimum vil have for dem. Men hun ved også, at de fleste købere godt kan lidt at byde under den fastsatte pris.

- Så hvis jeg minimum skal have 75 kroner for en trøje, så sætter jeg den måske til 95 kroner.

- Jeg skriver også i min profiltekst, at jeg altid giver rabat, hvis man køber flere af mine ting, siger Karina Nissen.

6) Den gode service

Når folk stiller spørgsmål til varerne eller efterspørger flere billeder, så kræver det lidt tid fra sælgeren. Men det skal man være parat til, mener Karina Nissen.

- Hvis folk skriver, efter at de har modtaget varen, at der måske er gået en tråd, som jeg ikke havde opdaget, så skynder jeg mig at reagere på det. Så finder vi et kompromis, hvor de for eksempel får nogle af pengene igen, og så er vi stadig gode venner, siger Karina Nissen.

Er du på den anden side af forhandlingsbordet, er der også en række ting, du skal være opmærksom på.

Køber du brugte produkter, som stiller krav til sikkerheden - eksempelvis babyudstyr - lyder rådet fra Forbrugerrådet Tænk, at du forholder sig kritisk til sælgeren.

- Det er vores råd, at man køber fra venner og bekendte, som man tror på, eller at man tjekker i brugeranmeldelser, hvilke oplevelser andre købere har haft med sælger, siger seniorrådgiver Helen Amundsen fra Forbrugerrådet Tænk

- Få også kvitteringen. Og så er det rigtig godt, hvis man selv får hænderne i det og får set og mærket produktet, inden man køber det, tilføjer hun.

/ritzau fokus/

Af Anna Raabæk/ritzau fokus/