EU-Kommissionen præsenterer onsdag sin digitale strategi, der gennem en række lovforslag og andre initiativer det næste halvandet år skal sikre mere fri og fair handel på internettet.
Her er hovedpunkterne i kommissionens 16-punkts-plan, der er organiseret i tre søjler:
Søjle 1: Varer og serviceydelser:
* E-handel. Herunder harmonisering af regler for kontrakter og forbrugerbeskyttelse ved handel på internettet.
* Forbrugerbeskyttelse. Revision af reglerne for at sikre hurtigere og mere ens behandling.
* Fragt. Mere effektiv og billig levering af varer købt via nettet.
* Geoblocking. Det skal være slut med uberettiget, diskriminerende geoblocking, der nægter forbrugere adgang til bestemte hjemmesider eller omdirigerer dem til bestemte butikker.
* Konkurrence. Det undersøges, om virksomheder allerede i dag har etableret ulovlige barrierer for fri e-handel.
* Copyright. En modernisering af reglerne skal begrænse nationale forskelle og sikre bredere adgang til værker i hele EU.
* Satellit- og kabel-tv. Det skal være nemmere at se tv på tværs af grænser.
* Moms. Mindre administrative byrder og mere fælles regler og momsniveauer skal lette virksomheders byrder ved handel over grænser.
Søjle 2: Forholdene for digitale netværk og innovative tjenester:
* Telekom. En overhaling af reglerne skal blandt andet sikre mere effektiv og ensartet fordeling af frekvenser.
* Audiovisuelle medier. En tilpasning af reglerne med fokus på at fremme europæiske værker.
* Platforme. En grundig analyse af for eksempel søgemaskiners, sociale mediers og app-butikkers rolle. Regler for håndtering af ulovligt indhold på nettet.
* Privatliv og databeskyttelse. Tiltag for at øge forbrugernes tillid og sikkerhed på internettet med udgangspunkt i EU's kommende databeskyttelsesregler.
* Cybersikkerhed. Samarbejde med det private erhvervsliv.
Søjle 3: Vækstpotentialet:
* Frie datastrømme. Nye tjenester skal ikke hæmmes af restriktioner afhængig af adgang til data eller af datas fysiske placering. Der arbejdes med flere initiativer for europæiske "cloud" tjenester.
* Standarder. Netbaserede løsninger inden for blandt andet sundheds-, transport- og energisektoren.
* Forenkling. Princippet "kun én gang" skal sikre, at borgerne ikke skal give de samme oplysninger flere gange til forskellige myndigheder. Flere e-signaturer og mere offentligt indkøb på nettet.
Kilde: EU-Kommissionen.
/ritzau/