Udenlandske lastbilchauffører skal ikke køre længe rundt i Danmark, før de skal tjene det samme som danske chauffører.
De må heller ikke længere sove i deres førerkabiner, når de holder deres lange ugentlige hvil. Det er et hvil, der skal være på mindst 45 timer.
Chaufførerne skal i stedet indkvarteres på motel eller hotel. Det skal arbejdsgiveren betale.
Det er nogle af de vigtigste elementer i et nyt udspil fra EU-Kommissionen om fremtidens vejtransport i Europa.
Hvis de udenlandske chauffører kører mere end tre dage om måneden i Danmark, skal de betragtes som udstationerede arbejdere.
Og hvis de kører fragtkørsel internt i Danmark i forlængelse af internationale ture, skal de med det samme betragtes som udstationerede.
Det betyder, at de skal have flere rettigheder og tjene mindst det samme som mindstelønnen for danske chauffører, fremgår det af EU-udspillet.
Til gengæld må udenlandske chauffører i forlængelse af internationale ture i fremtiden køre mere i Danmark.
De må således køre et ubegrænset antal fragtture i Danmark - såkaldt cabotagekørsel - inden for en periode på fem dage.
I dag må chaufføren kun køre tre cabotageture på syv dage.
EU-landene kan selv vælge, om de vil indføre vejafgifter eller ej.
Men vejafgifter bør i fremtiden udregnes på samme måde, mener kommissionen. Nemlig efter belastning af miljøet og det kørte antal kilometer i stedet for vignetter, der gælder et antal dage.
Tidsbegrænsede vignetter til at sætte i forruden bør derfor udfases. Det bør ske i 2023 for tunge køretøjer og i 2027 for personbiler og andre køretøjer, hedder det i udspillet.
Det betyder, at Danmark skal ændre sin vejafgift for udenlandske lastbiler, hvis EU-forslaget ender med at blive vedtaget.
Udspillet vil ifølge EU's transportkommissær, Violeta Bulc, sikre en sund konkurrence i branchen.
Det vil også gavne trafiksikkerheden, nedbringe CO2-udslippene og sikre ordentlige arbejdsforhold, mener hun.
- EU har en enestående mulighed for ikke blot at føre an i moderniseringen af vejtransport i EU, men også globalt, siger Bulc.
Brancheorganisationen for dansk vejgodstransport, ITD, glæder sig over udspillet.
I dag fungerer EU-samarbejdet på transportområdet ikke optimalt, mener ITD's direktør, Carina Christensen.
- Flere lande har opgivet de fælles spilleregler og indført nationale særregler, siger hun.
Der er derfor brug for ens regler, der er klare og tydelige, og som kan håndhæves, mener Carina Christensen.
Udspillet skal nu forhandles med EU-landene og Europa-Parlamentet, inden det kan vedtages.
/ritzau/