EU klar med milliard til dansk jernbane

Penge fra EU skal bruges til at forbedre tilslutningen til en forbindelse over Femern Bælt.
EU kaster omkring en milliard kroner i en jernbane mellem Ringsted og Rødby.
EU kaster omkring en milliard kroner i en jernbane mellem Ringsted og Rødby. Foto: Claus Fisker/Scanpix

EU-Kommissionen foreslår at bruge omkring en milliard kroner på forbedre jernbanen mellem Ringsted og Rødby. Det oplyser kommissionen på sin hjemmeside.

Investeringen er udvalgt som et af 39 transportprojekt. Helt præcist bliver der tale om 920 millioner kroner til det danske projekt.

Konkret bliver der tale om en elektrificering af strækningen mellem Ringsted og Rødby. Strækningen udstyres desuden med European Railway Traffic Management System.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

De to elementer vil øge hastigheden på strækningen til 200 kilometer i timen. Det vil desuden medvirke til at fjerne større flaskehalse ned mod en forbindelse over Femern Bælt.

- Vi er meget taknemmelige for den stærke, europæiske støtte til Femern-projektet, siger Claus Baunkjær, der er direktør for Fermern A/S.

- Den faste Femern Bælt forbindelse vil betjene rejsende fra mange europæiske lande og ruste Danmarks infrastruktur til fremtiden.

- Med den nye EU-støtte til vores danske landanlæg bliver økonomien i Femern-projektet endnu mere robust.

Det er næppe tilfældigt, at investeringen strækker sig til Ringsted. En udvidelse af kapaciteten mellem Ringsted og København er allerede planlagt.

En ny strækning skal gå fra Ringsted over Køge til Ny Ellebjerg i Valby lidt uden for København. Herfra er der desuden planer en metroforbindelse til resten af København.

Opførelsen af banen mellem Ringsted og Ny Ellebjerg vil være færdig i december 2018 og i 2020 vil strækningen være i fulde omdrejninger.

Med sin investering i jernbanen mellem Ringsted og Rødby vil EU have penge i 27 projekter, der skal forbedre infrastrukturen i Danmark.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.