En normal onsdag eftermiddag. Telefonen kimer, mails tikker ind, og du siger ja til nye opgaver. Alt imens du arbejder på noget helt fjerde.
Det er virkeligheden for mange i arbejde og meget usundt for, siger erhvervspsykolog Helen Eriksen til dr.dk.
- Den effektive medarbejder bliver ofte set, som en der er i stand til at springe fra den ene problemstilling til den anden og navigere i det konstante flow af mails og telefonopkald. Men at forveksle det med effektivitet er direkte forkert og samtidig kimen til en usund arbejdskultur, siger erhvervspsykologen, som er foredragsholder og har skrevet bøger om emnet.
Jo flere opgaver vi giver opmærksomhed, des mere ufokuserede bliver vi, hjernen stresses, og det giver på sigt udbrændte medarbejdere.
Helen Eriksen foreslår derfor, at firmaer indfører et sæt offline-regler, som kan være retningslinjer for bestemte tidsrum, hvor medarbejderne ikke må chekke mails og besvare telefonopkald. Det vil gavne både præstation og trivsel.
- Kollektive retningslinjer er gode, fordi de viser den enkelte medarbejder, at det er helt okay ikke at være ajour med alt hele tiden. At man sagtens kan være en fantastisk medarbejder og kollega, også selvom mobilen indimellem er slukket og arbejdsmailen offline, siger hun til DR.
Ifølge Stressforeningen er 35.000 danskere dagligt sygemeldt på grund af stress.
430.000 danskere - svarende til 10 - 12 % - har alvorlige symptomer på stress
Stress koster 14 mia. kroner årligt i form af sygefravær, tidlig død og sundhedsudgifter
Hver femte stressramte dansker risikerer at miste jobbet
Stress giver 30.000 hospitalsindlæggelser
Kilde: Stressforeningen