Hundredvis af københavnere satte for første gang fødderne på broen mellem Nyhavn og Christianshavn, da Inderhavnsbroen blev åbnet torsdag klokken 18.00.
Åbningen blev først varslet få timer inden og sætter punktum for et anlægsprojekt, der gang på gang er blevet forsinket og desuden har overskredet det oprindelige budget.
Inderhavnsbroen er også kendt som "Kyssebroen". Den skulle oprindeligt have stået klar allerede i 2013. Men problemer med blandt andet konstruktionen af broen og den oprindelige hovedentreprenørs konkurs har trukket arbejdet i langdrag.
Den allerførste til at krydse broen torsdag aften var teknik- og miljøborgmesteren i København, Morten Kabell (EL).
- Det var dejligt. Det var rart. Jeg tror, at københavnerne rigtig længe har set frem til, at broen blev åbnet. Og det har jeg ærligt talt også. For der har været meget bøvl og mange problemer gennem mange år, siger Morten Kabell.
Broen blev 1. juli afleveret fra entreprenørfirmaet Valmont SM til Københavns Kommune. En uges klargøring af broen er gået forud for indvielsen torsdag.
Beslutningen om at bygge Inderhavnsbroen blev taget tilbage i 2008 af Københavns politikere. Projektet blev sat i værk med stor økonomisk støtte fra A.P. Møller Fonden.
Broen var budgetteret til at koste 200 millioner kroner, men på grund af de mange forhindringer undervejs er udgifterne steget med cirka 100 millioner kroner.
- Projektet er vedtaget for efterhånden mange borgmestre siden. Så vi er mange, der har fulgt det og skubbet på for at få et succesfuldt resultat, siger Morten Kabell.
- Med rådgivningsfejl, konkurser og projekteringsfejl er det selvfølgelig op ad bakke. Og det må man sige, at det her projekt har været, siger han.
Ud over adskillige byggetekniske problemer er Inderhavnsbroen blevet forsinket af, at hovedentreprenøren Pihl & Søn i 2013 gik konkurs.
Først 19. august indvies Inderhavnsbroen officielt.
/ritzau/