Eksplosion i antallet af stressramte medarbejdere og forringelse af servicen til borgerne.
Det er nogle af de konkrete problemer, som aktuelt karakteriserer den offentlige sektor, og som er konsekvensen af en "række nye uhensigtsmæssige ledelses- og styringsmæssige initiativer," der er fulgt med en strammere budget- og økonomistyring i det offentlige i løbet af de seneste år.
Sådan lyder det i dag i et debatindlæg i Politiken skrevet af lektor, ph.d. ved Syddansk Universitet Finn Wiedmann.
Indlægget er et direkte svar til professor Ove Kaj Pedersen, som i en debatartikel 30. april i samme avis anklager en række faggrupper i det offentlige for at tænke på sig selv og ikke tage ansvar for fremtidens velfærdsstat.
"Jeg frygter, at den forkælede holdning vil underminere opbakningen til velfærdsmodellen," lyder det blandt andet fra Ove Kaj Pedersen i artiklen.
Faglige værdier er truet
Men de offentligt ansatte er langt fra forkælede, svarer Finn Wiedmann nu igen.
Tværtimod. Udover de pressede økonomiske rammer, der betyder, at de ansatte må løbe hurtigere, oplever de, hvordan deres fagligt orienterede værdier er truet af ledernes fokus på måling og registrering af organisationers - og medarbejderes - ydelser og indsatser, argumenterer han og fortsætter:
"De styringsfikserede ledelsesværktøjer har også den ulempe, at de fungerer som et skjold, som holder lederne på afstand af virkeligheden, og som tilmed er forførende i dets simple budskab om, at når der tælles, vejes og måles, så ledes og styres der. Sagen og fagligheden gøres til noget sekundært."
Sidder ikke og surmuler
Og i modsætning til, hvad Ove Kaj Pedersen bedyrer, sidder sygeplejersker, pædagoger og skolelærere ikke bare med armene over kors og surmuler over manglen på penge og ressourcer, skriver Finn Wiedmann. De vil gerne påtage sig et ansvar for at den faglige udvikling. Men rammerne herfor er ikke eksisterende under de moderne ledelses- og styringsprincipper.
"Skal en arbejdsplads’ professionelle kapital udvikles, som det hedder på nudansk, så kræver det et gensidigt og forpligtende samarbejde mellem medarbejdere og ledelse, og at der udvikles et fælles sprog, fælles mål og gensidig respekt. Tillid og samarbejde mellem ledere og medarbejdere er helt central for udvikling af arbejdspladsens kvalitet. Det ved gode professionelle ledere, og lur mig, om ikke langt de fleste offentligt ansatte er af samme opfattelse," skriver han.
Skruer man ned for det udbredte krav om dokumentation og resultatkontrakter i det offentlige, kan kan der istedet blive frigjort ressourcer til den faglige udvikling, påpeger Finn Wiedmann.
Læs hele debatindlægget i Politiken her.