Efter Ole Birks folks opsigtsvækkende aflysning: Nu er der nyt om letbane

Det kom frem fredag, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der hører under transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen (LA), ikke kunne godkende letbanen på grund af problemer med dokumentationen for letbanens sikkerhed.
Det kom frem fredag, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der hører under transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen (LA), ikke kunne godkende letbanen på grund af problemer med dokumentationen for letbanens sikkerhed. Foto: Mads Ckaus Rasmussen/Scanpix/arkiv

Borgmesteren i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S), har modtaget en redegørelse fra Aarhus Letbane, efter at lørdagens åbning af banen blev aflyst i sidste øjeblik.

I redegørelsen står der, at Aarhus Letbane over weekenden har gennemgået og udredt listen af udeståender, som bremsede godkendelsen.

- Allerede i dag, den 25. september 2017, er 57 af 59 udeståender blevet rettet. Efter aftale med letbanens assessor afventer letbanen de resterende kommentarer fra Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen, der forventes at blive modtaget inden ugens udgang, står der i redegørelsen.

De sidste to udfordringer drejer sig ifølge redegørelsen ikke om sikkerheden i selve driften, men om de administrative rammer.

Det kom frem fredag, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kunne godkende letbanen på grund af problemer med dokumentationen for letbanens sikkerhed.

- Direktionen i Aarhus Letbane kan her flere dage efter stadig ikke redegøre for rationalet bag styrelsen afvisning af at gå i dialog om nogle vilkår for driften, hedder de videre i redegørelsen.

Ifølge Aarhus Letbane er manglerne så små, at driften burde være sat i gang mod en aftale om, hvornår man skulle have udbedret problemerne.

- Aarhus Letbane vurderer dog, at selv om Keolis (underleverandøren, red.) sikkerhedsledelsessystem ikke er perfekt, så er det ikke så ringe, at det giver anledning til ikke at kunne køre med letbanen, lyder det.

Af redegørelsen fremgår det også, at Keolis, som skal stå for letbanens daglige drift, havde problemer med et nyt it-system.

I redegørelsen kalder Aarhus Letbane det "uheldigt", at Keolis holder fast i it-systemet på trods af flere opfordringer fra Aarhus letbane om af flytte sikkerhedsledelsessystemet over i et papirformat.

Aarhus Letbane skriver også, at det er for tidligt at sige, hvad udskydelsen af banen vil få af økonomiske konsekvenser.

Det er også uklart, om det kommer til at have betydning for, om Odderbanen og Grenaabanen kan åben som planlagt.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.