Chauffører og vognmænd vil have udvidet kædeansvaret, når chauffører bryder loven omkring køre- hviletid og udlandskørsel.
Som tilfældet er i dag, er det kun chauffører og deres umiddelbart overordnede, vognmændene, der straffes, når der sker lovovertrædelser under fragtkørsel.
Det på trods af, at det rent faktisk er speditørerne, som ifølge en vurdering fra Godschaufførernes Landsklub råder over køretøjerne i op til 85 procent af tiden.
- Det er politikernes ansvar at stille nogle rammer op, så speditørerne i højere grad end i dag kan stilles til ansvar for de her lovovertrædelser, siger Robert Grandt, næstformand i Godschaufførernes Landsklub.
Speditør: Kørsel er chaufførens ansvar
Ifølge en undersøgelse, som COWI har lavet for 3F Transport og DTL – Danske Vognmænd, så har mere end hver 10. af de adspurgte chauffører svaret, at de har følt sig pressede af deres arbejdsgiver til at bryde reglerne om køre- hviletid.
Men på trods af, at speditørerne arrangerer kørslerne og altså reelt har rådigheden over vognmændenes biler, så er det yderst sjældent, at speditører bliver stillet til ansvar for ulovligheder begået på vejene.
Det er netop det, som både DTL og Godschaufførernes Landsklub, der er en organisation under 3F, vil have lavet om på.
Sidste år blev NTG Nordic ellers dømt i en sag, hvor en bulgarsk chauffør blev sat til at køre en tur internt i Danmark, selvom hans internationale cabotagetur ikke var overstået.
Derfor bider man heller ikke på ønsket om øget kædeansvar hos Danske Speditører. Her henviser formand for Fagudvalg Vej & Bane, Karl Christensen, til et allerede eksisterende kædeansvar.
- Kædeansvaret omfatter principielt allerede speditørerne, hvis det kan bevises, at de disponerer over lastbilen. Jeg medgiver, at det kan være svært, fordi det er ude i tredje led, siger Karl Christensen og fortsætter:
- Teoretisk kan vi godt sige til en chauffør, at han skal køre 200 km/t på landevejen, men hvad der sker ude på vejene er altså chaufførens ansvar, og det ansvar kan man ikke ændre på. Vi kan ikke tvinge en vognmand til at sige ja til en opgave, og hvis de ikke vil have opgaven, er de frie til at takke nej.
Speditører skaber ræs mod bunden
Kravet fra Godschaufførernes Landsklub og DTL er opstået efter, at den danske speditør NTG Nordic igen er endt i mediernes søgelys i Sverige. Som tilfældet også har været ved flere tidligere sager med den involverede speditør, er lovbruddet her begået af en udenlandsk chauffør.
Sagen omhandler en rumænsk vognmand, som kørte godstransport for den danske virksomhed NGT Nordic, og som blev stoppet af de svenske myndigheder i Västerås tæt på Stockholm.
Her viste køretøjets computer mere end 255 fejlkoder, efter at lastbilens fartskriver var blevet manipuleret. Det er blot én ud af mange sager, som chauffører under NTG Nordics transporter har været indblandet i i Sverige.
Selvom speditører måske ikke direkte opfordrer chaufførerne til at begå lovbrud, sker det ofte inddirekte ved at presse priserne for transporterne ned. Hvis ikke vognmanden takker ja, så går opgaven videre til den næste i rækken, indtil de finder en, der er villig til at gøre det billigt nok.
Det betyder, at man ofte ser udenlandske chauffører til en løn langt under danske standarder. Men i sidste ende kan det tilmed blive til fare for trafikken, fordi det kan presse den billige vognmand eller chauffør til at se stort på eksempelvis køre- hviletidsreglerne, fordi de har en meget stram deadline.
- Det ender med at blive en jagt på det billigste af det billigste, og det er sjældent, at det giver en ret god kvalitet, siger Robert Grant fra Godschaufførernes Landsklub.
Avisen.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) samt fra oppositionspartiet Socialdemokratiets transportordfører, men uden held.
Men står det til regeringspartiet Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, så bliver der ikke rykket ved de nuværende regler for kædeansvar i transportsektoren.
- Vi har i dansk ret regler om medvirkeransvar. Det, mener jeg, er helt tilstrækkeligt. De nuværende regler giver mulighed for, at andre led i transportkæden, herunder speditører kan blive straffet, såfremt de har medvirket til, at den konkrete transport ikke udføres lovligt. Jeg ser derfor intet behov for skærpede regler eller et objektivt ansvar, siger han.