Efter afsløring af slum-lejr: Nu bor chauffører på iskold rasteplads

(Foto: Foto: Christer Holte / Ritzau Scanpix / arkivfoto)

Hvad skal der ske med os, spørger lastbilchauffører fra Kurt Beier Transport, efter at de har fået besked om at forlade NTG’s terminal i Tyskland. De bor på rasteplads nær Dortmund.

I sidste uge kunne Fagbladet 3F afsløre en tysk politirazzia mod filippinske chauffører, der opholdt sig på danskejede NTG’s terminal uden for Dortmund i Tyskland. Chaufførerne var ansat af vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport, der blev anmeldt til politiet for menneskehandel og tvangsarbejde.

525071

Nu har sagen taget en ny drejning: For godt en uge siden fik en række chauffører besked på at forlade NTG’s område af deres arbejdsgiver, Kurt Beier Transport. Otte af dem har slået midlertidig lejr på en rasteplads på motorvej A44 uden for Dortmund.

- Firmaet ringede og fortalte, at der ikke var flere ture til os den næste uge. Jeg fik at vide, at vi skulle forlade NTG’s terminal og finde et sted at parkere, et godt stykke væk. Jeg ved ikke hvorfor, fortæller Neil Caña, en 42-årig chauffør fra Filippinerne, til Fagbladet 3F.

Det er tvangsarbejde

I øjeblikket undersøger dansk politi om der er grundlag for at rejse tiltale for menneskehandel til tvangsarbejde i forhold til 26 filippinske chauffører, der blev hjulpet ud af Kurt Beier Transports slumlejr ved Padborg. Center mod Menneskehandel, der hører under Socialstyrelsen, har vurderet, at filippinerne netop var handlet med henblik på tvangsarbejde.

Fagbladet 3F møder chaufførerne på rastepladsen. De koger ris til morgenmad over små gasblus og vasker op i koldt vand fra store plastikdunke. På lastbilerne hænger chaufførernes vasketøj, stift i morgenfrosten. De fleste chauffører er iklædt tynde vindjakker og strømper i badesandaler. De ved ikke, hvor længe de skal holde på rastepladsen, eller hvad der skal ske med dem, fortæller de. 

- Situationen er svær. Vi har ikke adgang til toiletter nu, så vi er nødt til at vi gemme os ude i buskadset, siger chaufføren Oliver Hojilla.

Filippinerne fortæller, at de er vrede over, at de skal bo i lastbilen, selv om de er blevet lovet en bolig eller et hotelværelse, når de holdt længere kørehvil. Hovedparten har været ansat i 5-6 måneder.

Anmeldt til politiet

Tysk og hollandsk fagbevægelse har for nylig anmeldt Kurt Beier Transport samt speditørkoncernen NTG til tysk politi for menneskehandel, tvangsarbejde og udbytning af arbejdskraft i en sag om 16 filippinske chauffører. NTG oplyser til Fagbladet 3F, at det af tysk politi er blevet oplyst om, at der ikke vil blive ført sag mod selskabet.

- Da vi blev ansat blev jeg lovet et godt sted at sove, når jeg skulle holde hvil. Men ikke én eneste gang, har jeg haft en rigtig seng at sove i. Jeg sagde det til firmaet, da de sendte os herud på rastepladsen, men de svarede bare, at det havde jeg ikke ret til. Jeg har levet i lastbilen i seks måneder nu, siger Neil Caña.

Frustrationen er til at tage og føle på. 

- Hvad skal der ske med os nu? Vi er ikke dyr. Vi er ikke kriminelle. Men de behandler os som anden- og tredjerangsmennesker, siger Neil Caña.

Alle chaufførerne understreger samtidig, at de er loyale og ikke ønsker ballade med firmaet:

- Vi vil ikke have problemer. Vi har skrevet under på en kontrakt og gør bare vores arbejde. Jeg har en familie at brødføde, og jeg er bange for, at min løn bliver sat ned, hvis jeg klager, siger Harvey Dionela.

Ingen kommentarer

Chaufførerne modtager mellem 400 og 500 euro i løn. De fortæller, at Kurt Beier Transport har lovet dem en lønstigning på 300 euro, begyndende fra december. Inklusive godtgørelse vil det give omkring 1.300 euro (9.700 kr.), fortæller de.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Kurt Beier Transport.

NTG oplyser, at samarbejdet med vognmandsfirmaet Kurt Beier er blevet opsagt.

- Opsigelsen er sendt, og de sidste trailere bliver afleveret senest på mandag. Derfor har Kurt Beiers lastbiler i sagens natur ikke mere at gøre hos NTG, siger Jesper E. Petersen, Group CEO i NTG.

- Jeg har sympati for chaufførerne, men vi kunne ikke står inde for de oplysninger, der kom frem om blandt andet chaufførernes lønforhold, der ikke levede op til mindstelønnen. Det er en misligeholdelse af kontrakten, siger direktøren.

Ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger er chaufførerne ved Dortmund nu blevet kaldt til Padborg. Dette er dog ikke bekræftet.

 

Fagbladet 3F