DSB har onsdag gennemført en større ledelsesrokade, som blandt andet koster direktøren for de skandaleramte IC4-tog, Frank Olesen, jobbet.
Også Gert Frost, der siden sidste år har bestridt posten som kommerciel direktør, stopper i virksomheden.
- Jeg vil gerne takke Frank og Gert for deres store bidrag til DSB gennem årene. Vi forenkler organisationen, og i den forbindelse er det nødvendigt også at justere ledelsesstrukturen, siger administrerende direktør Jesper T. Lok i en pressemeddelelse.
Frank Olesen har de senere år været manden med det ledelsesmæssige ansvar for DSB's håndtering af den eskalerende skandale om IC4-togene.
Togene er kun på skinnerne i stærkt begrænset omfang, selv om det efterhånden er syv år siden, de oprindeligt skulle have været i drift.
Frank Olesen kom til DSB fra ATP i 2007 og har senest haft ansvaret for DSB Vedligehold, som har stået for ombygningen af de fejlfyldte IC4-tog fra den italienske producent Ansaldobreda.
Tidligere har han været chef for DSB Fjern- og Regionaltog, hvor han havde ansvaret for togenes problemfulde debut på de danske skinner,
Gert Frost var med stor succes direktør for DSB S-tog i perioden fra 2007 til 2012, hvor han blev udnævnt til kommerciel direktør.
Han har været ansat hos statsbanerne siden 2002, hvor han kom fra Søndagsavisen.
Jobbet som kommerciel direktør overtages af Susanne Mørch Koch, som i dag er chef for fjern- og regionaltog.
Hendes ansvarsområde overtages af den nuværende direktør for S-tog, Anders Egehus, som også får ansvaret for DSB Øresund og de tilbageværende operationer i Sverige og Tyskland.
Personaledirektør Steen Schougaard Christensen overtager ansvaret for DSB Vedligehold.
Ændringerne træder i kraft fra april, og DSB vil samtidig gå på jagt efter en ny personaledirektør.
/ritzau/