DSB og togfolk indgår ny aftale - men underskriften mangler

Folk venter på Københavns Hovedbanegård mandag den 5. november 2018. Grundet fagligt møde blandt lokoførerne holder togene stille. (Foto: Foto: Uffe Weng / Ritzau Scanpix )

Armlægningen fortsætter mellem togpersonalet og DSB. Der er enighed om at begrænse antallet af tillidsfolk markant, men nye arbejdstidsregler mangler.

Der skal fremover være langt færre tillidsfolk blandt togpersonalet i DSB. Det fremgår af en aftale, som Dansk Jernbaneforbund og DSB er blevet enige om torsdag. 

Ifølge den nye aftale vil der være 41 tillidsvalgte til at repræsentere lokomotivførere og togførere med job i DSB. I dag er der over dobbelt så mange tillidsvalgte; nemlig 99.

Aftalen er resultatet af et vanskeligt forhandlingsforløb, hvor DSB undervejs lagde op til, at antallet af tillidsvalgte skulle ned på 29. Et udspil, som formanden for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup kaldte 'et voldsomt skridt' og et forsøg på at stække tillidsfolkene. Forhandlingerne brød herefter sammen. 

Men efter en ny runde ved forhandlingsbordet torsdag nåede parterne dog frem til et kompromis. Forliget bliver dog først underskrevet, når der også er enighed om en række  lokalaftaler om blandt andet arbejdstid, løn og pension. 

DSBs administrerende direktør, Flemming Jensen, glæder sig over torsdagens forlig.

- Vi er bevidste om, at samarbejdet med medarbejderne og deres tillidsvalgte er vigtigt for togdriften og for DSB’s fortsatte udvikling. Derfor har vi også lyttet til medarbejdernes repræsentanter og flyttet os fra det oprindelige udgangspunkt, siger Flemming Jensen.

Når DSB ønsker antallet af tillidsfolk markant reduceret, er det, fordi man ikke ønsker, at de skal deltage i den omfattende turplanlægning som hidtil.

I Dansk Jernbaneforbund siger Henrik Horup, at der fortsat er 'meget lang vej' til mål.

- I de kommende uger venter mange intense timer ved forhandlingsbordene, siger Henrik Horup og understreger, at der ikke eksisterer nogen aftale med DSB, før alle områder er forhandlet helt på plads.

 Der er en række konkrete forringelser, der skal tages af bordet ellers når vi ikke en aftale, siger Henrik Horup.

Forholdet mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund har længe været konfliktfyldt, ikke mindst efter at DSB meldte sig ind i Dansk Industri og dermed løsrev sig fra de statslige overenskomster. For nylig var S-togstrafikken lammet i hovedstadsområdet på grund af faglige møeder.

I september afgjorde Arbejdsretten, at det var helt efter bogen, at DSB meldte sig ind i den private arbejdsgiverorganisation. Herefter blev der gjort nye forsøg på at nå til enighed om arbejdstidsreglerne. Det var i forbindelse med disse forhandlinger, at spørgsmålet om antallet af tillidsfolk kom på bordet. 

Fremover bliver DSBs togpersonale omfattet af den overenskomst, som Jernbaneforbundet allerede har aftalt med Dansk Industri, og som også omfatter Arrivas medarbejdere.