18 procent af drengene fra 4. til 9. klasse svarer nej, når de bliver spurgt, om undervisningen giver dem lyst til at lære mere. Dermed er drengene mere skoletrætte end pigerne, hvor der til sammenligning er en tredjedel færre, nemlig 12 procent, som giver samme svar.
Det viser en analyse Ugebrevet A4 har foretaget af resultaterne fra den seneste landsdækkende trivselsmåling i folkeskolen, hvor knap 300.000 elever fra 4.-9. klasse har deltaget.
Generelt trives drengene ringere i folkeskolen, når det gælder om at blive støttet og inspireret, viser målingen, som Undervisningsministeriet står bag.
Skoleforskere er bekymrede for, at skoletrætte drenge vil sakke agterud senere i livet.
- Drenge kan tabe på den lange bane, vurderer Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef på VIA University College i Midtjylland.
Tidligere indhentede drengene mange gange pigerne fagligt på ungdomsuddannelserne, men med flere adgangskrav til ungdomsuddannelserne de seneste år kan flere drenge end piger blive udelukket, hvis de ikke på grund af lavere karakterer fra folkeskolen ikke kan klare adgangskravene.
Resultaterne af den landsdækkende trivselsmåling viser ifølge Ugebrevet A4 også, at drenge finder timerne mere kedelige og ikke føler sig inddraget i samme grad som piger. Faktisk mener rundt regnet hver tredje dreng, at undervisningen tit eller meget tit er kedelig, mens det gælder for hver fjerde pige.
- Drenge opnår ikke det samme som piger. Kvinder overhaler på universiteter og andre uddannelser. Vi mænd og drenge er mere indstillet på et samfund for 200 år siden, hvor man i højere grad skulle bevæge sig. Piger er generelt bedre end drenge til at gå i skole og sidde stille og høre efter, mener Niels Egelund, centerleder på DPU, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse.
Landsformand Mette With Hagen for forældreorganisationen Skole og Forældre opfordrer folkeskolen til at samarbejde med virksomheder og ungdomsskoler for at gøre undervisningen mere praktisk orienteret.