En ny EU-dom slår fast, at lastbilschauffører ikke må holde deres ugentlige 45-timers hvil i deres lastbil, og at det kan straffes med en bøde, hvis de gør det.
Dommen vækker glæde hos Danske Vognmænd, DTL. Administrerende direktør Erik Østergaard mener, at det er godt med en endegyldig afklaring.
- Det er godt og rigtigt, at EU-domstolen er nået til den konklusion, og det skaber klarhed med hensyn til, hvad der nu gælder i alle EU-lande, når vi taler forholdet til forordningen. Det viser også, at lande som Tyskland og Frankrig har været på rette spor, når de har håndhævet reglerne ud fra den samme filosofi - nemlig, at det regulære ugentlige hvil skal opfylde krav til arbejdsvilkår og sikkerhed, siger Erik Østergaard i en pressemeddelelse.
Det er den belgiske stat, der har fået medhold i sagen, som transportfirmaet Vaditrans anlagde mod staten. De mente, at de belgiske regler om bøder ikke var fastsat på et ordentligt retsgrundlag, da EU-reglerne ikke indeholder et decideret forbud mod at tage sin ugentlige hviletid i sit køretøj. Det har EU-domstolen nu underkendt.
De fastslår at hovedformålet er, at forbedre medarbejdernes arbejdsvilkår og den generelle trafiksikkerhed. Retten mener, at EU's hensigt er, at de ugentlige hvileperioder skal foretages steder, hvor der er passende indkvartering. Det mener man altså ikke, at førerhuset på en lastbil er.
Belgierne har givet bøder på 1.800 euro, der svarer til cirka 13.000 danske kroner, til chauffører, der tog hvil i lastbilen.
Kim Philip fra Dansk Transport Group lejer chauffører i Rumænien. De chauffører har boet i deres lastbiler. For som Kim Philip sagde: "Det er jo ikke engang ulovligt endnu."
Det er det så nu.