Leveret af Ritzau Fokus
Opdateret kl. 09:56
Fans af de danske tøjmærker Saint Tropez, Tiger of Sweden, Peak Performance, Designers Remix og By Malene Birger skal snart regne med at betale mere for modetøjet, end de gør i dag.
For stigende dollarkurs får selskabet bag alle tøjmærkerne, IC Group, til at varsle prisstigninger, oplyser selskabet i regnskabet for tredje kvartal i det forskudte regnskabsår 2014/15.
- Ledelsen planlægger at implementere målrettede prisstigninger i alle brands for at imødegå det forøgede kursniveau for US-dollaren, skriver IC Group.
Den amerikanske dollar er steget markant siden september 2014. Det kan mærkes på pengepungen hos IC Group, som køber ind til tøjkollektionerne i dollar eller andre valutaer, som er hægtet på den amerikanske.
- Koncernen er sikret via forward-kontrakter på en løbende 15 måneders horisont. Men for at imødegå et scenarie, hvor dollarkursen fastholder sit aktuelle niveau, planlægger
ledelsen prisstigninger i koncernens brands, skriver selskabet.
IC Group kom ud af regnskabsårets første ni måneder med et resultat før skat på knap 223 millioner kroner mod 245 millioner i samme periode sidste år.
Koncernens omsætning landede i perioden på lidt over 2,1 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 2,4 procent i forhold til samme periode sidste år.
Mens omsætningen er steget inden for mærkerne Tiger of Sweden, Peak Performance og By Malene Birger, så trækker Saint Tropez ned i regnskabet med nogle kollektioner, der ikke helt er i kundernes smag.
Omsætningen i den såkaldte "ikke-kerneforretning", som blandt andet tæller Saint Tropez, faldt med 9,9 procent i årets første ni måneder.
- Omsætningen i Saint Tropez var negativt påvirket af mindre succesfulde kollektioner, hvilket udgør den primære forklaring på tilbagegangen i ikke-kerneforretningen, skriver IC Group i regnskabet.
/ritzau/