Tjekker du bonen, når du handler i supermarkedet? Hvis ikke skulle du måske overveje at gøre det.
Inden for de seneste tre måneder har 57 procent oplevet, at der var fejl på kassebonen - vel at mærke fejl, der kostede køberen penge.
Det viser en undersøgelse som YouGov har foretaget for Søndagsavisen blandt 1.006 forbrugere.
- Det lyder ganske højt, og det er desværre ikke en ny problemstilling, siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet, og fortsætter:
- Hvis omfanget er så højt, som undersøgelsen viser, giver det anledning til, at butikkerne kigger på deres procedurer. Som forbruger skal man i hvert fald ikke betale for mere, end man får.
Undersøgelsen viser, at det især er de stor varehuse, der er synderne.
Således har cirka tre ud af ti kunder, der har handlet i Kvickly, Bilka, Føtex eller SuperBrugsen i perioden oplevet, at beløbet på kassebonen var fejlagtigt for højt.
Og det er de ikke glade for hos Coop, der står bag Kvickly og SuperBrugsen.
- Det lyder ekstremt højt og urimeligt. Nu vil vi gå vores procedurer igennem og se, hvordan vi kan få bragt det tal ned, lover Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop.
Han peger på den store tilbudsudskiftning både i tilbudsaviser og lokalt som årsag til fejlene og understreger, at de allerede gør meget for at minimere antallet af fejlboner.
Hos Dansk Supermarked, der står bag Bilka og Føtex, tror de ikke på de tal, som deres kunder har oplyst i undersøgelsen.
Dansk Supermarkeds kommunikationsdirektør Finn Lund Andersen mener, at kunderne har svært ved at skelne mellem reelle fejl på bonerne og misforståelser, hvor kunden troede, at prisen var én, men i virkeligheden var en anden.
- Vi kan ikke genkende de her høje tal. Hvert kvartal undersøger vi selv op til 15.000 kunders boner, og vores resultat er, at der kun er fejl på to til fire procent af dem, siger han.