Coronapandemien stak fra marts og mange måneder frem en kæp i hjulet på mange flyrejser, hotelbesøg, oplevelser og forlystelser.
Men i stedet for at få pengene retur, har mange danskere fået en voucher, et tilgodebevis eller andre former for digitale tilgodehavender.
- Problemet er, at nogle forbrugere har følt sig presset til at tage imod eksempelvis en voucher i den tro, at det var eneste mulighed, siger Vibeke Myrtue, der er politisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk.
Samtidig runder krisen snarligt et år, og det betyder, at flere af beviserne nærmer sig udløb.
Men det kan være svært at indløse voucheren, og her opstår problemet, tilføjer Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa, som er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Udenrigsministeriet fraråder de fleste unødvendige rejser. Mange flystrækninger, ferieboliger eller oplevelser er kun tilgængelige i begrænset omfang. Og familien har måske ikke lyst til at booke en ny tur, hvis det givne rejseland fortsat er hårdt ramt.
- Så vi forventer en andenbølge af udfordringer, når de her vouchers udløber eller har udsigt til at blive ubrugelige eller værdiløse. De første har allerede henvendt sig og spurgt, hvad de skal gøre, siger han.
Dertil kommer, at voucher-fænomenet er relativt nyt.
Så der er en masse juridiske gråzoner, som kan være nærmest umulige at navigere i for forbrugeren, konstaterer eksperterne.
EU-Kommissionen har dog formuleret en henstilling med retningslinjer for, hvornår en vouchers betingelser er fair. Retningslinjerne gælder flyrejser og pakkerejser.
Her lyder det, at der uagtet corona skal være en klar mulighed for, at forbrugeren i stedet for voucheren skal kunne vælge få pengene retur.
- Så det er første ting, man skriftligt kan forsøge at påberåbe sig over for flyselskabet eller rejsebureauet: Jeg blev aldrig informeret om, at jeg havde andre muligheder end en voucher, forklarer Lars Arent.
Hvis voucheren nærmer sig udløb, og det ikke er muligt at få pengene retur, så prøv at forhandle om betingelserne, tilføjer Vibeke Myrtue.
Hvis det eksempelvis gælder flybilletter, så spørg flyselskabet, om voucheren kan bruges på en anden strækning, eller om tidsfristen kan forlænges.
Almindelige gavekort er som udgangspunkt gyldige i tre år. Men der er juridiske gråzoner i forhold til vouchers. Og rent juridisk vil det være en vurderingssag, forklarer Vibeke Myrtue.
- EU-Kommissionen anbefaler, at vouchers er gyldige i mindst 12 måneder. Men de anbefaler også, at de skal kunne refunderes til kontanter, hvis de nærmer sig udløb. Så det er forsøget værd at prøve det, siger hun.
Uanset hvad du og virksomheden bliver enige eller uenige om, så sørg for at få mest muligt på skrift.
På bagkant kan det nemlig være svært at dokumentere klagens ordlyd og tidsforløb, hvis du intet har på papir.
- Det samme gælder, hvis man får lov til at forlænge fristen – eller får lov at bruge sit tilgodehavende på andre strækninger. Få mest muligt på skrift, anbefaler Lars Arent.
/ritzau fokus/
Af Cecilie Lyngberg, Ritzau Fokus