Det er urealistisk for transportbranchen at lukke grænser i en periode for at begrænse udenlandske chaufførers kørsel i Danmark.
Det mener organisationen DI's afdeling for transport, efter at nordiske vognmænd nu forsøger at få en seks måneder lang pause fra EU's regler om kørsel i andre lande.
Vognmændene vil have en "tænkepause", så man kan få regler og kontrol på plads, der kan sikre en fair konkurrence. Uden dette frygter man, at blandt andet det danske transporterhverv går under.
- Der er ingen muligheder for at lukke grænserne og tro, at det hele forsvinder, siger Michael Svane, branchedirektør for DI Transport.
Selv hvis man fra EU's side ville give grønt lys for en pause, så ville det koste danske transportvirksomheder dyrt i manglende udlandskørsel, påpeger han.
- Heldigvis er det helt urealistisk at forestille sig, at Danmark som det første land i EU's historie skulle få lov til at lukke grænsen for udenlandske lastbiler, siger Michael Svane.
Han peger desuden på, at transportarbejdet med danske lastbiler i Danmark er på det højeste niveau siden årtusindskiftet.
DI Transport vil dog gerne se på konsekvenserne af det indre marked på transportområdet, så man kan styrke branchens konkurrenceevne.
Samtidig afventer man en evaluering fra EU-Kommissionen om EU-reglerne for udlandskørsel - såkaldt cabotage.
- DI støtter en øget kontrol med ulovligheder. Regeringen har afsat 10 millioner kroner ekstra til kontrol, og politiet har på de sidste fem år fordoblet deres kontroldage, så vi er overbevist om, at det er tilstrækkeligt til at fange dem, der bevidst snyder med deres kørsel, siger Michael Svane.
Reglerne gør det muligt for udenlandske chauffører at køre op til tre ekstra ture i Danmark, når de har afleveret deres last. Mistanken er dog, at udenlandske chauffører udnytter disse regler til at køre mere end de er berettiget til.