De andre partier i blå blok vil ikke være med til at finansiere en udbygning af jernbanenettet gennem højere skatter for olieselskaber.
Men det ændrer ikke på, at Dansk Folkeparti er godt tilfredse med at have sikret regeringen et bredt flertal for den nye togfond, der skal sikre investeringer på 28,5 milliarder kroner i togtrafikken.
- Jeg er glad for, at vi er blevet enige om en aftale, som sikrer en fornuftig beskatning i Nordsøen uden tilbagevirkende kraft. Dansk Folkeparti har med etableringen af togfonden sikret, at vi binder Danmark bedre sammen til gavn for alle danskere, siger DF's finansordfører, René Christensen.
Han giver følgende forklaring på, at Dansk Folkeparti som det eneste parti fra blå blok er gået med til at hæve skatten for en række olieselskaber i Nordsøen, så de fremover skal betale det samme som de tre store selskaber i Dansk Undergrunds Consortium (DUC).
- Vi tager det ansvar, der skal til. Vi må sige, at 28,5 milliarder til infrastruktur vil vi meget gerne være med til at udrulle til stor glæde for danskerne.
- Og så synes vi, at den her dagsorden er helt fin. Her er der det samme produkt, der har været underlagt helt forskellige skatteforhold, og det skal vi have harmoniseret, siger René Christensen til TV2 News.
Det helt afgørende punkt for DF har været, at de nye skatteregler indføres gradvist, så det ikke kommer til at gælde for de aftaler, der allerede er indgået, uddyber han.
- De her virksomheder har jo sagt ja til de her kontrakter under nogle andre forhold. Derfor skal det ikke have virkning med tilbagevirkende kraft, siger René Christensen.
Ved at få Dansk Folkeparti med på vognen har regeringspartierne gjort det umuligt for en eventuel ny, borgerlig regering at ændre på aftalen - med mindre, at den kan danne et flertal uden Dansk Folkeparti.
Det helt afgørende punkt for DF har været, at de nye skatteregler indføres gradvist, så det ikke kommer til at gælde for de aftaler, der allerede er indgået, uddyber han.
/ritzau/