Dansk Folkeparti er klar til at genåbne diskussionen om den omstridte timemodel i Togfonden.
Det siger transportordfører Kim Christiansen (DF), efter at fagforeningen Dansk Jernbaneforbund har foreslået at droppe timemodellen og fokusere på elektrificering.
- Det er godt set af Jernbaneforbundet. Timemodellen er simpelthen så dyr at realisere, siger han.
DF står sammen med S, R, SF og EL bag Togfonden DK. Så sent som i juli enedes forligskredsen om en plan, der skulle sikre, at alle fondens projekter realiseres.
Men fra Dansk Jernbaneforbund lyder der i fagbladet Ingeniøren en opfordring til at opgive planerne om, at det højst skal tage en time at køre mellem landets større byer.
- Timedrift kræver en enorm investering set i forhold til de få minutters besparelse, vi opnår, siger Henrik Horup, formand for Dansk Jernbaneforbund, til Ingeniøren.
- Lad os hellere sikre rettidigheden for vores tog og fokusere mindre på, om det tager en time eller en time og 10 minutter at komme fra Odense til København.
Aftalen om Togfonden er et af de store stridspunkter mellem regeringen og oppositionen. Togfonden blev aftalt under den tidligere regering. Og mens Venstre ikke er med i aftalen, så står DF altså sammen med de røde partier.
Aftalen fra juli var en slags genbekræftelse af, at partierne bag forliget stadig står sammen, selv om regeringen ikke mener, at der er råd til at gennemføre de projekter, der indgår i Togfonden.
DF's finansordfører, René Christensen, gjorde det ved den lejlighed klart, at DF var rede til at gå i folketingssalen og stemme regeringen ned, hvis det skulle blive nødvendigt.
Men nu mener Kim Christiansen altså, at det er på tide at genåbne den musketered.
- Det er jo trods alt noget af Socialdemokraternes bagland, der spiller ud med det her, siger han med henvisning til fagforeningen Dansk Jernbaneforbund.
Løber du ikke lidt fra aftalen fra juli?
- Nej, det synes jeg ikke, jeg gør, siger Kim Christiansen.
- En aftale kan være god. Men når der nu kommer et stort ønske fra selve motoren i dansk jernbanedrift, nemlig Dansk Jernbaneforbund, om at droppe timeplanen og i stedet få elektrificeret, så synes jeg, vi skal tage imod det.
/ritzau/