Hvad er det egentlig, du fejler?
Det spørgsmål har 28 procent af fagforeningen HK/Privats medlemmer fået fra deres chef, mens de var sygemeldte. Men faktisk er det ulovligt at stille det spørgsmål til en medarbejder, fortæller Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat.
- Den viden har man slet ikke krav på som leder. Det står meget klart i Helbredsoplysningsloven. Lederen har faktisk slet ikke noget at bruge den viden til. De har kun behov for at vide, hvornår man kan forventes at være på arbejde igen, og hvad arbejdspladsen kan gøre for at støtte medarbejderen, siger hun.
Vigtigt med dialog
I interesseorganisationen Lederne vejleder man ofte medlemmerne i, hvordan de skal håndtere syge medarbejdere.
- Vi gør meget ud af at sige, at man ikke må spørge til folks sygdom. Hvis medarbejderen for eksempel går til undersøgelser for en alvorlig sygdom, er det jo ikke sikkert, at man er klar til at fortælle arbejdspladsen om det. Derfor er vores råd også, at lederne kun spørger, hvornår medarbejderen forventer at være tilbage, og hvad arbejdspladsen kan gøre for at hjælpe, siger Lars Andersen, arbejdsmiljøchef i Lederne.
I Dansk Erhverv erkender man, at nogle virksomheder ikke har ordentligt styr på reglerne, selvom de fleste har styr på det.
- Vi ser engang imellem virksomheder, der ikke har helt tjek på reglerne. Men det er en svær balancegang, for hvis sygdommen skyldes arbejdet, har arbejdspladsen jo også pligt til at rette op det det, siger Rikke B. Ørum, chef for HR & Arbejdsmiljø i Dansk Erhverv.
Manglende tillid?
I Dansk Erhverv mener man dog, at der er en god forklaring på, hvorfor chefer kommer til at spørge ind til sygdomme:
- Noget af det kan være af almindelig menneskelig omsorg for medarbejderen. Det behøver ikke være et udtryk for kritik eller manglende tillid, at man spørger ind, siger Rikke B. Ørum.
Men den forklaring køber man ikke i HK/Privat.
- Jeg kan da sagtens forstå, at Dansk Erhverv siger sådan. Det lyder også meget sympatisk, men alle ledere ved, at man ikke må spørge ind til sygdomme. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Det sker for at presse medarbejderen, og det er udtryk for en helt skæv virksomhedskultur, siger Marianne Vind, næstformand i HK/Privat.
Hvis arbejdsgiveren alligevel finder på at spørge, skal man dog ikke giver efter, mener Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat:
- Hvis arbejdsgiveren spørger, hvad man fejler, skal man fortælle, hvad man kan og ikke kan. Hvis arbejdsgiveren vil vide mere, kan man få lavet en mulighedserklæring, hvor en læge vurderer, hvad man kan lave på jobbet. Men der har lederen stadig ikke krav på at vide, hvad medarbejderen fejler, siger hun.