Deres børn bestemmer selv, hvad de vil lære - og skal sandsynligvis ikke gå i skole

Nete Maj Højgaard og Nick Leschly Pedersen sammen med deres børn, Neo (5 år) og Nina Lund (1 år). (Foto: Foto: Privat)

Flere forældre fravælger folkeskolen til fordel for hjemmeundervisning. Nete Maj Højgaard og Nick Leschly Pedersen benytter en uformel læringsform kaldet for 'unschooling'. Læringen tage udspring i barnets naturlige nysgerrighed og interesser.

De fleste danskere kan med et indre blik frembringe synet af et klasselokale og en skolegård, mens lugten af madpakke igen vil prikke i næsen, når tankerne sendes tilbage til tiden i skolen.

På godt og ondt husker vi vores egen skoletid, der sandsynligvis foregik i folkeskolen, der stadig er den altovervejende undervisningsform herhjemme.

Men en barndom behøver ikke være ensbetydende med skemaer og klassekammerater. Flere forældre fravælger den traditionelle skole til fordel for undervisning inden for hjemmets fire vægge. Tal fra Undervisningsministeriet viser, at 475 børn bliver hjemmeundervist
i Danmark, og tallet er ifølge Berlingske en stigning på 25 procent i forhold til skoleåret 2014/2015.

Flere forældre har fravalgt folkeskolen og dens idealer for at sikre, at deres børn får en barndom uden pensum og karakterer.

Sådan er det blandt andet lidt uden for Rudkøbing på Langeland, hvor Nete Maj Højgaard og Nick Leschly Pedersen i fællesskab har bestemt, at deres børn, femårige Neo og Nia Luna på knap to år, ikke skal have en barndom i institution.

Hjemme hos familien er det børnene, der i høj grad selv bestemmer, hvad de ønsker at lære om. Det er deres interesser og nysgerrighed, der sammen med familiens grønne liv danner grundlag for læringen.

- I vores øjne sker læring ikke udelukkende i et klasseværelse med 25 jævnaldrende børn og én eller få voksne, siger 32-årige Nete Maj Højgaard til Avisen.dk.

Familien tilbragte sidste vinter i Portugal. - Rejserne går fint i tråd med unschoolingen, forklarer forældrene til Avisen.dk. Foto: Privat

Familien har valgt at benytte en uformel læringsform, som amerikanerne i flere år har kaldt for 'unschooling'. Filosofien, der i løbet af de sidste år har fået fodfæste i Danmark, handler om, at al læring skal være tvangsløs og selvstyret i hele barndommen. Læringen skal samtidig tage udspring i barnets naturlige nysgerrighed og interesser.

- Pointen med unschooling er netop, at man griber livet og hvad der motiverer en lige nu og her, og at man kaster sig hovedkulds ud i det og fordyber sig i det, siger 35-årige Nick Leschly Pedersen.

Syr sine bukser

Han arbejder til dagligt som køkkenchef på en nyåbnet café i Rudkøbing, mens Nete Maj Højgaard er hjemmegående og i gang med at tage en uddannelse som yogalærer.

- Vi har gennem tiden lært at gå på kompromis med især de materielle goder, men det har mere været en befrielse end en mangel, og med kun én indtægt har det også været en nødvendighed, siger Nete Maj Højgaard.

Som hjemmegående har hun mest tid med børnene, og derfor er det også hende, der for tiden står for den uformelle og interessebaserede form for undervisning.

Der gøres klar til foråret i familiens køkkenhave. - Børnene har været med fra starten. De har selv påtaget sig det daglige ansvar med at vande de små spirer, siger Nete Maj Højgaard. Foto: Privat

- Lige nu sidder Neo og syr sine yndlingsbukser for anden gang, lyder det lørdag eftermiddag fra Nete Maj Højgaard, der forklarer, at sønnen på eget initiativ har fundet sygrejet frem for at ordne et hul i bukserne.

Tid er tid

Der findes ingen tal over, hvor mange danske forældre, der praktiserer unschooling. På Facebook består gruppen 'Unschooling Danmark' af 375 medlemmer, og flere af dem er ligesom familien fra Langeland en del af et sydfynsk fællesskab om læringsfilosofien.

Fælles for medlemmerne af netværksgruppen er troen på, at alle børn er forskellige og har behov for forskellige indlæringsmetoder.

- Vores dage er ikke tilrettelagt efter skemaer og tidspunkt. Tid er tid, og tid er vores vigtigste ressource, siger Nete Maj Højgaard.

Neo og Nia Luna slipper kreativiteten løs på græsset. Foto: Privat

Hvor de fleste danske børn er vant til at tilbringe det meste er ugen i klasselokaler, så foregår hverdagen vidt forskellige steder for Neo og Lina Luna. Nogle dage går turen mod Svendborg for at mødes med den lokale gruppe af 'unschoolere'. Andre dage er det skoven eller stranden, der danner ramme for læringen, der også kan foregå på en café eller i en butik.

Da der ikke er noget skoleskema er der også mulighed for at sove længe.

- For os flyder læring sammen med livet, og da vi endnu ikke skal dokumentere og rapportere er det ikke noget vi tænker så meget over, siger Nick Leschly Pedersen.

På lige fod med folkeskole

I Danmark er hjemmeundervisning - og dermed også unschooling - grundlovssikret. Det betyder, at landets øverste lov omtaler hjemmeundervisning som en mulighed på lige fod med folkeskole og friskole.

Nete Maj Højgaard og Nick Leschly Pedersen møder med jævne mellemrum skepsis og nysgerrighed, når snakken falder på deres tro på den frie læringsform. Parret har bloggen 'Et liv som livsnyder - En familie i bevægelse', og på den har de skrevet flere indlæg om deres 'unschooling' af Neo og Nia Luna.

I vinters var familien i Thailand, og her ses Neo, der dengang var fire år gammel, skrive på et stykke papir. Foto: Privat

- Vores søn er nu ved at nå den officielle skolealder, og han er skrevet op til en hyggelig lille friskole tæt på vores hjem, men om vi kommer til at gøre brug af det tilbud eller ej, det må tiden vise. Hvis alt går som vi håber, så fortsætter vi unschoolingen som hidtil, siger Nete Maj Højgaard.