Til-salg-skiltet er sat på en af landets mest kendte kaffekæder, Baresso, med kaffebarer på nogle af de mest attraktive adresser i Danmark, blandt andet Rådhuspladsen i København. Det skriver Finans.
Det sker efter kæden endelig ser ud til at have fået styr på indtjeningen efter en årrække med stor vækst men lille bundlinje. Det vil kædens aktionærer nu udnytte.
Kæden med direktør og stifter Kenneth Luciani i spidsen har således givet investeringsbanken Carnegie mandat til at undersøge markedet for eventuelle købere. Det erfarer Finans fra en række kilder med indgående kendskab til sagen.
Efter en skuffende udvikling i starten af 2013 satte Baresso-ledelsen og ejerkredsen gang i en omfattende turn-around af virksomheden, der kostede kæden millioner i omkostninger men som nu betyder, at Baresso tjener penge igen.
Derfor har ejerkredsen ifølge Finans' oplysninger nu valgt at undersøge markedet for potentielle købere, der kan løfte kæden og dens godt 30 kaffebarer det næste skridt op. Det skal være den naturlige konsekvens, efter ejerkredsen siden opstarten i år 2000 har kæmpet en hård kamp for at gøre Baresso til en god forretning.
Ifølge flere kilder tæt på processen ligger den forventede salgspris for Baresso på et trecifret millionbeløb, og ideen er blandt andet at komme i dialog med større udenlandske aktører og fonde, der kan se en god vækstmulighed i kaffe-kæden, som har sat sig tungt på det danske marked.