Selv om du måske længe har gået med følelsen af, at dit job ikke længere matcher dine behov, mål og ønsker, så kan det nogle gange være svært at tage det næste skridt og sige op.
Ikke desto mindre kan det være den eneste rigtige løsning, fortæller ekspert i arbejdsglæde Arlette Bentzen hos Arbejdsglædenu.dk.
Tidligere undersøgelser viser, at hver tredje af os har mindst én dårlig dag på arbejdet om ugen, hvor vi har det skidt på jobbet og arbejdsglæden helt mangler.
Og selv om det ikke lyder af meget, så er det nok til, at det skal tages seriøst, og man skal gøre noget ved det, mener eksperten.
- Nogle gange er det procedurer og arbejdsgange, der dræner energien, andre gange er det mennesker, der påvirker din arbejdsglæde negativt, siger hun.
Og har du allerede gjort, hvad du kunne for at rette op på det, der ødelægger din arbejdsglæde, så bør du ifølge eksperten stille dig selv to afgørende spørgsmål, hvis du overvejer at sige op.
- Det første spørgsmål, som mange rigtig nok stiller sig selv, er: Hvad mister jeg, hvis jeg siger op? Det kan være lønindtægt, anciennitet eller gode kolleger, siger Arlette Bentzen og tilføjer:
- Men det, som mange glemmer at spørge sig selv om, er: Hvad mister jeg, hvis jeg bliver?
Hun forklarer, at når man finder ud af, at man mister sig selv, kommer i dårligt humør og det går ud over familien, så er det pludselig lettere at tage beslutningen.
Forfatter og trivselsekspert Jon Kjær Nielsen er enig. Han fortæller, at man ikke skal være bange for at skifte job, hvis man ikke længere trives.
- Man skal ikke lade årene gå, hvis det er dårligt. Det er en gammeldags holdning, at man skal blive og gøre sin pligt, selv om det er surt, siger Jon Kjær Nielsen.
Nogen synes måske, at de har det meget godt og tror ikke, at de kan få det bedre. Men det kan altså blive helt fantastisk, hvis man har det rigtige arbejde, siger han.
Og det argument bakker ekspert i arbejdsglæde Arlette Bentzen op om.
- Jeg har ofte hørt fra folk, der har sagt deres job op, at det eneste de fortrød var, at de ikke gjorde det tidligere, fortæller hun.
Hvis man virkelig mærker efter, så ved man sikkert godt, om det er tid til at sige op eller ej, tilføjer hun.
Fakta: Seks tegn på at det er tid til at gøre noget
1) Du har jævnligt en dårlig arbejdsdag - ikke bare en dag om måneden, men en eller flere dage om ugen.
2) Du har et ekstremt dårligt forhold til din nærmeste leder og/eller dine kolleger.
3) Du føler ikke, at det arbejde, du udfører, er meningsfuldt.
4) Du får ikke feedback for dit arbejde og slet ikke ros og anerkendelse, når du føler, du har fortjent det.
5) Du får ikke hjælp og opbakning fra din leder.
6) Konstant overbelastning på grund af arbejdspres - ikke bare et par uger men konstant!
Kilde: Arbejdsglaedenu.dk.
/ritzau/FOKUS