Når våben skal transporteres til konflikter rundt om i verden, sker det ofte, at det er danske rederier som sejler dem dertil.
Faktisk er Danmark verdens sjettestørste transportør af våben til konfliktzoner, såkaldt destabiliserende våbentransporter. Det skriver Information.
Det fremgår af rapporten Maritime Transport and Destabilizing Commodity Flows, som det anerkendte svenske forskningsinstitut SIPRI udgiver i dag.
"Danmarks placering på listen skyldes især, at en række mindre rederier i høj grad har specialiseret sig i at transportere våben og ammunition til udviklingslande," siger Hugh Griffiths, en af forskerne bag rapporten til avisen.
Medregner man maritime transporter af narkotika samt produkter, der kan anvendes til både militære og civile formål, ligger Danmark nummer 11 på den globale rangliste.
Det gode renommé blandt søfartsmyndigheder verden over, samt størrelsen af vores handelsflåde, gør de danske rederier attraktive for våbenhandlere.
"Hvis du er smugler, er den bedste måde at smugle våben på at forsegle dem i en container og afskibe den hos et rederi fra et af verdens rige lande, eksempelvis Danmark," forklarer Hugh Griffiths.
De destabiliserende transporter er ikke nødvendigvis ulovlige ifølge international ret. Og i dag har danske myndigheder ingen kontrol med, hvad danske rederier transporterer mellem tredjelande.
Enhedslisten kræver derfor nu øget kontrol med de danske rederier, men regeringspartierne afviser.
"Udgangspunktet for dansk våbeneksportkontrol er, at effektive resultater kræver internationalt samarbejde og internationale løsninger," udtaler udenrigsminister Villy Søvndal (SF) og justitsminister Morten Bødskov (S) i et skriftligt svar til avisen.
Kilde: Information