Dansk transportgigant dømt: Chauffør kørte 35 dage uden løn

En rumænsk lastbilchauffør har arbejdet 843 timer uden at blive betalt for det, da han kørte for den danske vognmand Kurt Beier.
Rumænske lastbilchauffører bor i deres lastbiler på danske rastepladser. Billedet er fra en tidligere lejlighed, og chauffører og virksomheder på billedet her har intet med den aktuelle sag at gøre.
Rumænske lastbilchauffører bor i deres lastbiler på danske rastepladser. Billedet er fra en tidligere lejlighed, og chauffører og virksomheder på billedet her har intet med den aktuelle sag at gøre. Arkivfoto: Radoslav Minchev

En rumænsk chauffør har kørt dag og nat - uden at holde sine fridage og uden at blive betalt for hverken overarbejde, natkørsel eller weekendkørsel - mens han arbejdede for den danske storvognmand Kurt Beier.

Fra september 2013 til marts 2015 arbejdede han sammenlagt 843 timer uden at blive betalt for det, hvilket svarer til 35 dage uden løn.

Sådan lyder konklusionen i en dom, som er afsagt ved en regional domstol i den rumænske by Cluj i november 2016.

Avisen.dk har været i Rumænien og har set detaljerne i dommen, hvor Kurt Beiers rumænske datterselskab, GBT Logistic SRL, bliver dømt til at betale omkring 25.000 kroner til den rumænske chauffør.

Det svarer til to en halv månedsløn. Chaufføren har anket dommen, fordi han mener, at han er blevet snydt for mere end de 25.000 kroner. Sagen skal for appelretten den 19. september 2017.

Kurt Beier Transport A/S er en dansk virksomhed, som holder til i Padborg. Kurt Beier har datterselskaber både i Litauen og Rumænien. Ifølge selskabsregisteret CVR havde koncernens moderselskab i 2016 en omsætning på 380 mio. kr.

Igennem det rumænske selskab, GBT Logistic SRL, ansætter de rumænske chauffører på rumænske kontrakter til rumænsk løn. Da den rumænske chauffør blev ansat i 2013 var lønnen omkring 1.300 euro, nu er den oppe på 1.500 euro.

Chaufførerne bliver fragtet fra Rumænien til Padborg, hvor de bliver indkvarteret i containere, og herfra arbejder de i minimum tre måneder ad gangen. Chaufførerne kører international kørsel i hele Europa, blandt andet ture ind og ud af Danmark. 

Mange af den slags 'småsager'

Det er ikke første gang, Kurt Beier Transports rumænske datterselskaber bliver dømt for at underbetale rumænske lastbilchauffører. Det nu lukkede HBT Internationale Transporte SRL blev i 2013 dømt i en anden sag om underbetaling. Og samme år blev virksomheden dømt til at betale omkring 17.000 kroner i kompensation for 'moralsk skade' til en chauffør, fordi virksomheden stoppede hans lønudbetaling, da han fik en hjerneblødning.

Direktøren for Kurt Beier Transport, Karsten Beier, ønsker ikke at kommentere de tre retssager.

- Vi har mange chauffører og mange småsager på sådan noget der. Jeg har ikke deltaget i nogen retssag, vi har en advokat til at køre de ting der, så jeg kan ikke udtale mig om det, siger han til Avisen.dk.

Det rumænske fagforbund for lastbilchauffører oplyser, at der er endnu en sag om underbetaling på ved mod Kurt Beier Transport, som vil komme for retten i september.

- Kurt Beier er kendt for at behandle chaufførerne rigtig dårligt. Vi ser sager som denne hele tiden. Lige nu har vi omkring 40 lignende retssager mod vognmænd fra Vesteuropa, siger Virgil C. Purcarescu, som er præsident for fagforbundet Sindicatul Soferilor Drumuri Bune.

Burde ikke være nødvendigt

Kurt Beier Transport er medlem af brancheorganisationen ITD, men det er de rumænske datterselskaber GBT og HBT ikke. Derfor ønsker ITD ikke at kommentere de tre sager om underbetaling.

Det gør til gengæld den konkurrerende brancheorganisation Dansk Transport og Logistik, som primært organiserer små vognmænd med danske chauffører.

- Når man i forvejen kører med østeuropæiske chauffører, som typisk får en tredjedel af, hvad danske chauffører får, så skulle man ikke tro, at det var nødvendigt at snyde medarbejderne og betale mindre, end hvad medarbejderen er berettiget til, siger direktør Erik Østergaard.

Sagen kort

Den rumænske lastbilchauffør var ansat i virksomheden GBT Logostic SRL i perioden 3. september 2013 til 2. marts 2015.

I løbet af den periode arbejdede han ifølge retssagens eksperter 843 timer mere, end han blev betalt for. Det svarer til 35 dages arbejde uden løn.

Chaufføren krævede at få lagt 75 % oven i lønnen for de dage, hvor han har arbejdet på fridage, og 25 % oven i lønnen for de timer, han har kørt om natten.

Under retssagen oplyser virksomheden, at den gennemsnitlige månedsløn for en lastbilchauffør er 1.300 euro. For de rumænske lastbilchauffører er lønnen skruet sådan sammen, at selve lønnen kun udgør omkring 200 euro. De resterende 1.100 euro bliver udbetalt som skattefri rejsegodtgørelse og diæter. Der skal derfor kun lægges overarbejds- og nattillæg til selve lønnen på ca. 200 euro.

Retten nåede frem til, at GBT Logistic SRL skal betale følgende beløb til chaufføren:

2.842 euro for at arbejde i weekender og på fridage

120 euro i renter

490 euro i sagsomkostninger

Det samlede beløb på 3.452 euro svarer til 25.672 kroner.

GBT Logistic SRL er stiftet af Kurt Beier i 2013. I dag ejes selskabet 95 procent af UAB KG GRUPP, som er Kurt Beiers litauiske selskab, og 5 procent af Kurt Beier.

De to tidligere sager er anlagt imod HBT International Transport, som er stiftet af af tyskeren Ludolf Gerhard Heinrich, der i 2013 solgte selskabet til KBU ApS, som er stiftet af Kurt Beier med Karsten Beier som direktør.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.